actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2015, 10:26
Jari.L*ysterborg Jari.L*ysterborg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: MOL
Posts: 21
We gedragen ons weer slechter in het verkeer

Het gaat bergaf met ons gedrag in het verkeer, zo blijkt uit de statistieken van de Belgische politierechtbanken waar Het Laatste Nieuws en De Morgen woensdag over berichten. Vorig jaar werden alles samen 293.887 mensen veroordeeld tot boetes en cel- en werkstraffen. Dat is ruim 7 procent meer dan in 2013. Vooral de cijfers over de vluchtmisdrijven zijn ronduit onrustwekkend.

Vorig jaar sloegen 868 bestuurders op de vlucht na een ongeval met gewonden, een stijging van 12,4 procent in vergelijking met 2013. Bij aanrijdingen met enkel stoffelijke schade reden maar liefst 6.415 chauffeurs gewoon door (+21,4 procent). In de statistieken zijn enkel de veroordeelden opgenomen. Er is echter ook een onbekend groot aantal gevallen die door de slachtoffers niet worden aangegeven en/of door de politie niet kunnen worden opgehelderd.

Ook de cijfers over alcohol achter het stuur zijn niet positief. In 2014 werden 6.242 bestuurders veroordeeld voor een ongeval met blikschade in beschonken toestand (+11 procent). Zo’n 2.393 (+0,2 procent) bestuurders veroorzaakten een ongeval met gewonden nadat ze te veel gedronken hadden.

Te veel gestrafte chauffeurs zijn ook hardleers en hervallen, zo leren de statistieken nog. Vorig jaar werden er 1.794 betrapt achter het stuur terwijl hun rijbewijs al was ingetrokken wegens een eerder misdrijf (+60 procent). Nog opmerkelijker is de toename met 57 procent van het aantal mensen (15.116) dat rondreed zonder geldig rijbewijs.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151007_01906876
7 oktober 2015

Eigen mening: Ik vind het belangrijk dat het verkeer in België veilig kan verlopen en dat er zo weinig mogelijk ongevallen gebeuren. De mensen moeten aandachtig zijn en blijven tijdens het rijden. Als je verzeilt raakt in een ongeluk is het toch normaal dat je niet wegrijdt. Je bent in mijn ogen verplicht om de persoon die je hebt aangereden te helpen. Als je een ernstig ongeval veroorzaakt moet je ook de gevolgen dragen. Hopelijk helpen de verschillende campagnes die de overheid organiseert om mensen aan te zetten veilig(er) aan het verkeer deel te nemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th October 2015, 11:22
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 88
Ik vind het erg onrustwekkend om te lezen dat het er steeds slechter aan toegaat met ons gedrag in het verkeer. Toch ben ik niet helemaal verbaasd door dit artikel. Vroeger, toen ik nog niet bezig was met het behalen van een rijbewijs viel me dit niet zo sterk op. Momenteel ben ik bezig met oefenen voor mijn praktisch rijexamen en ik merk hierbij dat veel bestuurders absoluut geen respect tonen. Echter hebben de cijfers in verband met vluchtmisdrijf me toch wel doen schrikken. Ik wist niet dat het zo erg gesteld was in ons verkeer. Ik vind het vanzelfsprekend dat je, of je nu in de fout bent gegaan of niet, stopt wanneer je een ongeval ziet gebeuren of hierbij betrokken bent. Het minste wat je kan doen is je hulp aanbieden. Ook de cijfers in verband met dronken rijden baren me zorgen. Ik weet voor mezelf echt heel zeker dat ik nooit zal rijden wanneer ik gedronken heb. Naar mijn mening is er op zo'n moment steeds een andere oplossing. Je kan het openbaar vervoer nemen of je kan iemand bellen om je op te halen. Het beste is volgens mij ook nog steeds om vooraf af te spreken wie er BOB zal zijn, zo is er achteraf geen discussie mogelijk. Moest er in mijn omgeving iemand die gedronken heeft toch willen vertrekken met de auto, zou ik hem of haar persoonlijk tegenhouden omdat ik er echt van overtuigd ben dat drinken en rijden niet samengaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.