actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Artikels & Boeken
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2015, 18:53
e*len.brosens e*len.brosens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 58
Hoezo, papieren boeken zijn passé?

Hoezo, papieren boeken zijn passé?

27-09-15, 17.32u - PIETER DUMON

Verkoop e-books daalt in VS en blijft enorm bescheiden in België


Nog niet eens doorgebroken in ons land, nu al doodverklaard in de Verenigde Staten. Is er nog een toekomst voor het e-book of lezen we binnenkort toch weer allemaal op papier?

Nog niet zo heel lang geleden voorspelden technologie-evangelisten allerhande dat het e-book zijn papieren voorganger tegen 2015 zou overvleugelen. Niemand die daar toen aan twijfelde. E-readers gingen als zoete broodjes over de toonbank en ook de verkoop van de e-books die je daarop kon lezen schoot de hoogte in. Vooral in de VS dan, waar onlinegigant Amazon zijn e-books tegen spotprijzen in zijn digitale etalage zette.

Op het Europese vasteland kwam het e-book moeilijker van de grond. Een kwestie van leescultuur, klonk het. Bovendien vind je in Europa op elke straathoek wel een boekhandel, wat de stap naar digitaal lezen minder noodzakelijk maakt. Maar wanneer het regent in New York, druppelt het in Brussel. Het zou dus slechts een kwestie van tijd zijn voor ook de bewoners van het oude continent van de ene naar de andere pagina zouden swipen.

Overlevingsinstinct
Maar de cijfers die de Association of American Publishers deze week bekendmaakte zetten dat scenario op losse schroeven. Volgens die vereniging, die data van bijna 1.200 Amerikaanse uitgevers verzamelt, duikelde het aantal verkochte e-books in de VS tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar met 10 procent naar beneden. Tegelijk vertoont het dood verklaarde papieren boek een hardnekkig overlevingsinstinct. Zo zit onder meer het aantal onafhankelijk boekhandels in de lift.

Al betekent dat niet dat we nu al het overlijdensbericht van het digitale boek mogen schrijven, waarschuwt Jef Maes van Boek.be. "In de VS hebben ze de e-book hausse voor een groot stuk aan de agressieve prijssetting van Amazon te danken. In een poging een zo groot mogelijk stuk van de markt te veroveren, verkochten zij hun e-books een stuk onder de eigenlijke marktprijs."

Uitgeverij Hachette trok naar de rechtbank in een poging daar iets aan te doen. Ze haalde haar
gelijk waardoor voortaan niet Amazon, maar de uitgevers de prijs van hun boeken mochten bepalen. Het resultaat laat zich raden: de prijs van Amerikaanse e-books schoot de hoogte in, waardoor de verkoop daalde. Wat we nu zien is geen crash, maar eerder een normalisering van de e-bookmarkt.

Bovendien vertellen de cijfers van de Association of American Publishers niet het volledige verhaal. Veel van de kleinere, onafhankelijke uitgevers zijn niet aangesloten bij die Association. En laat het nu net die uitgeverijen zijn die veel van hun boeken digitaal aan de man brengen. De Amerikaanse duik in de verkoop van e-books moeten we dus met een korrel zout nemen. Al wordt de opmars van het digitale boek sowieso minder spectaculair dan voorspeld.

In de lift bij ons
In België zit het e-book nog steeds in de lift. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar steeg de verkoop met 11 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Maar toch blijft het aandeel van het digitale boek met amper 3 procent van de totale markt heel bescheiden. "Dat percentage zal nog wel een tijdje blijven stijgen", denkt Maes. "Maar van een scenario waarbij de verkoop van digitale boeken groter wordt dan die van papieren exemplaren is geen sprake meer. We gaan er nu van uit dat het aandeel van de e-books zal stabiliseren rond de 10 procent."

Bron:
http://www.demorgen.be/boeken/hoezo...passe-a2469117/

Mening:
Ik lees heel graag, ga regelmatig naar de bib en kan geen boekenwinkel voorbij gaan of ik moet er eventjes binnen om de nieuwste titels te bekijken. In mijn opleiding is het noodzakelijk dat ik veel lees, vooral jeugdboeken, zowel voor het vak Nederlands als voor het vak Frans. Daarom schrok ik ervan dat papieren boeken passé zouden zijn. Dit zou ik heel erg vinden.
De leerlingen moeten hun leesvaardigheid verwerven. Er zijn verschillende manieren om deze doelstelling te bereiken. In de klas kunnen de ‘snellere’ leerlingen na het maken van een oefening een boek nemen. Een tablet zou moeilijker zijn. Op tablets kunnen wel enkele sites geblokkeerd worden, maar de leerkracht zal toch meer controle moeten uitvoeren. Ook thuis is het nog altijd gemakkelijker een boek vast te nemen dat op het salontafeltje of op het nachtkastje ligt. Leerlingen spenderen al genoeg tijd voor hun pc.
Het is natuurlijk zo dat een e-book minder kost dan de papieren versie. Daarom vind ik het ook meer dan normaal dat Amazon zich moest neerleggen bij het feit dat niet zij, maar de uitgevers de prijs van de boeken mochten bepalen. Amazon moest dus terecht zijn prijzen aanpassen en verhogen.
Het doet me goed te weten dat in België het e-book nog niet écht doorbraak heeft gevonden.
Geef mij maar een goed ‘papieren’ boek om in de wintermaanden heel relax in mijn zeteltje te lezen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.