|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Te veel dunbevolkte basisopties in tweede jaar secundair
Te veel dunbevolkte basisopties in tweede jaar secundair
Twaalf van de twintig opties in het tweede jaar van het secundair onderwijs zijn heel dunbevolkt. ‘Daar kunnen we beter in snoeien’, zo zegt Vlaams Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V). De grote meerderheid – negentig procent – van de leerlingen in het tweede jaar middelbaar zit verspreid over zes opties. Moderne wetenschappen (meer dan 25.000, bijna de helft van alle leerlingen), Latijn, sociale en technische vorming, handel, mechanica-elektriciteit en Grieks-Latijn. Van de andere twaalf opties zijn er enkele opvallend dunbevolkt. Hotel en voeding kan over heel Vlaanderen gemiddeld per jaar 434 leerlingen bekoren, creatie en vormgeving 277 en grafische communicatie en media 157. De cijfers staan in een screening van de eerste graad die het Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming (AKOV) gemaakt heeft voor de jaren 2007-2014 en die De Standaard kon inkijken. De vaststelling sterkt minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) in de overtuiging dat het aantal basisopties gereduceerd kan worden. Dat staat ook zo in het masterplan voor de hervorming van het secundair onderwijs. Maar de heel kleine richtingen zijn niet per se gedoemd. ‘Het is niet omdat een richting een niche bedient, dat ze sowieso verdwijnt’, sust Crevits. Blog DS, 06-07-2015
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Daar gaat mijn post!
Ik begrijp ergens wel dat ze het aantal studierichtingen willen reduceren, maar eigenlijk zou ik het persoonlijk gewoon laten zoals het nu is. Sommige leerlingen weten op dat moment al perfect wat ze graag willen doen in de toekomst, dus dan lijkt het mij ook niet zo zinvol om ze iets anders tegen hun zin te laten doen waardoor de motivatie voor school misschien heel sterk afneemt. Ik vind dat elk kind zou moeten kunnen kiezen voor de richting die hem/haar het beste ligt, en aangezien iedereen verschillend is lijkt het mij ook niet meer dan normaal dat er voldoende keuzemogelijkheden moeten zijn. Men zou misschien wel alle richtingen iets meer algemeen kunnen maken zodat de overschakelingen gemakkelijker zouden zijn voor wie fout kiest, maar ik zou het wel jammer vinden als bepaalde specifieke competenties van deze 12 richtingen ook zouden worden verwaarloosd voor degenen die hier sterk in zijn of dit graag willen doen. |