|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Loketten bij NMBS op 19 juni gesloten door staking
Loketten bij NMBS op 19 juni gesloten door staking
De loketten bij spoorwegmaatschappij NMBS zullen op vrijdag 19 juni in het hele land gesloten blijven door een staking van het personeel, uit protest tegen de aangekondigde sluiting van de loketten in 33 stations. Dat hebben de vakbonden ACOD Spoor en ACV Transcom gemeld in een gezamenlijk persbericht. Het gemeenschappelijk vakbondsfront heeft een stakingsaanzegging ingediend, maar het is niet de bedoeling dat het treinverkeer hinder zou ondervinden van de staking. De stakingsaanzegging heeft betrekking op het personeel van de directie Marketing & Sales. Volgens de bonden zal het herstructureringsplan het verlies van honderden banen met zich meebrengen, alsook een onvermijdelijke achteruitgang van de kwaliteit van openbare dienstverlening. Communicatieprobleem Met de staking willen de vakbonden volgens Jean-Pierre Goossens van ACOD Spoor ook de 'vele problemen' die er reeds zijn hekelen. Zo is er volgens de vakbondsman een duidelijk communicatieprobleem, naar de treingebruikers toe, maar ook intern. 'Welke stations er moeten sluiten heb ik uit de media moeten vernemen', aldus Goossens, die vindt dat de regering dringend nu ook eens echt moet duidelijk maken waar ze met de NMBS naartoe wil. Door de sluiting van de loketten in de stations zullen reizigers in de toekomst aangewezen zijn op het internet of de automaten om een ticket te kopen. 'Die automaten blijken tot dusver nu niet echt betrouwbaar te zijn. Bij defect moet de reiziger aan boord van de trein een toeslag betalen, die hij of zij nadien moet terugvorderen. Allemaal heel omslachtig dus', aldus de vakbondsman. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150608_01720346 Datum: 08/06/2015 om 17u32 Mening Dit is de zoveelste keer dat de NMBS in een slecht daglicht komt te staan. Hadden we ondertussen iets anders verwacht? Als we denken aan de NMBS, denken we meteen aan stakingen. Op deze manier slaagt de NMBS zijn eigen ramen in. Mensen vertrouwen het treinverkeer niet meer en verkiezen andere vervoermiddelen. Hoe minder mensen reizen met de trein, hoe minder inkomsten er zijn en hoe meer loketten er moeten sluiten + hoe meer jobs er sneuvelen. Dit is een spiraal waar de NMBS niet meer uit lijkt te raken. Hoe lang is het geleden dat de NMBS in een goed daglicht gesteld werd? Als ik heel eerlijk ben, moet ik zeggen dat ik het mij niet meer kan herinneren. In plaats van te staken zouden werknemers/werkgevers van de NMBS beter nadenken en overleggen over mogelijke oplossingen voor dit probleem. Hoe krijgen we de reizigers zover dat ze weer interesse krijgen in het treinverkeer? Energie steken in het beantwoorden van deze vraag is veel effectiever dan steeds te staken. Staken kan een drukkingsmiddel zijn, maar als er te veel stakingen komen mist het zijn nut en gaan mensen het in het belachelijke beginnen te trekken. |