actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2015, 16:11
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Nu ook met de kaart betalen op de trein

Nu ook met de kaart betalen op de trein

Treinreizigers kunnen binnenkort ook met een bankkaart betalen op de trein. De NMBS start vandaag met een proefproject. De conducteurs krijgen nieuwe verkooptoestellen, waarmee ze ook alle informatie van alle treinen op het hele spoor meteen doorkrijgen.

Dertig treinbegeleiders testen vanaf volgende week het nieuwe systeem, Itris genaamd. Het bestaat uit twee toestellen: een terminal in smartphoneformaat en een grotere tablet. Samen zijn ze minder groot en minder zwaar dan de huidige Ibis-toestellen die de treinbegeleiders over hun schouder hebben hangen.

'De treinbegeleider heeft voldoende aan de terminal om bijvoorbeeld de tickets te controleren en betalingen af te handelen', zegt Etienne De Ganck, algemeen directeur Transport bij de NMBS. 'De tablet zal hij bovenhalen om de reizigers uitgebreidere realtime-informatie te geven over het treinverkeer, aansluitingen en eventuele incidenten op het spoor.'

'Aangepast aan moderne technologieën'

Volgens De Ganck was het, tien jaar na de introductie van Ibis, tijd voor een nieuw systeem. 'In de informatica is tien jaar een eeuwigheid', stelt hij. Itris is dan ook 'aangepast aan de moderne informatie- en communicatietechnologieën'. Zo kan de treinbegeleider er barcodes, QR-codes en elektronische identiteitskaarten mee lezen.

Het toestel kan ook internetverbinding (3G/4G) maken. Op die manier zal de treinbegeleider steeds over de meest actuele informatie beschikken. Het gaat dan niet alleen over de toestand op het spoor, maar bijvoorbeeld ook over het feit of automaten al dan niet werken in een bepaald station. Momenteel wordt die informatie slechts één keer per dag bijgewerkt. 'Daarmee zullen heel wat discussies over de toeslag vermeden kunnen worden', klinkt het.

Dankzij de internetverbinding zullen reizigers ook hun ticket (of een boete) op de trein kunnen betalen met hun bankkaart, en niet alleen met kredietkaart zoals nu al kan. Voor alle duidelijkheid: het gaat om een ticket tegen boordtarief, dus met 7 euro toeslag.
Vanaf juni zou Itris worden uitgerold, zodat tegen het einde van het jaar de circa 2.600 treinbegeleiders van de NMBS met het nieuwe systeem kunnen werken. Voor de NMBS betekent het een investering van 15,5 miljoen euro.

Bron: DS, 11 mei 2015

Mening:
Na lang wachten, is het eindelijk zo ver. Ik vind het zeer goed nieuws dat NMBS met een proefperiode is begonnen om reizigers vanaf nu ook een ticket te laten betalen met hun bankkaart op de trein. Veel mensen ervaren stresserende momenten als ze een trein moeten halen. Als ze dan ook nog eens langs het loket moeten gaan om een ticketje te kopen, kan het zijn dat hun trein het station al heeft verlaten. Je kan dat probleem natuurlijk uit de weg gaan door een 10-rittenkaart te kopen.

Gelukkig komt NMBS met een nieuwe manier om het leven van hun reizigers te vergemakkelijken. Het is goed dat NMBS met de tijd meegaat aangezien je voortaan bijna overal met de kaart kan betalen. Steeds meer mensen hebben namelijk weinig cash geld op zak en gaan er vanuit dat ze overal met de kaart kunnen betalen.

Volgens mij moet NMBS zich ook weinig zorgen maken om zwartrijders aangezien ze deze nu gemakkelijk op de trein zelf al kunnen laten betalen, wat ook meteen hun boeteprocedure vergemakkelijkt.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 11th May 2015 om 16:23.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2015, 11:31
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Nu ook met de kaart betalen op de trein

Iedereen moet met zijn tijd meegaan, ook de NMBS. Toch twijfel ik eraan of dit wel het ideale moment is om veranderingen door te voeren. De reactie van Z*ë begrijp ik wel, maar ik maak mij vooral zorgen om het kostenplaatje. De NMBS maakt regelmatig verlies en toch investeren ze 15 miljoen voor vernieuwingen. Is dat financieel voor hen wel haalbaar? Wat gebeurt er met de 'oude' methoden? Worden tickets hierdoor duurder? Er worden verschillende treinen geschrapt omdat het te duur is, maar ineens 15 miljoen euro uit de mouw schudden kan wel. Waar komt dat geld dan vandaan?
Voor de reizigers kan dit inderdaad makkelijker zijn, maar voor mij persoonlijk maakt het weinig verschil. Ik koop altijd een dag op voorhand mijn ticket en vertrek altijd tijdig waardoor ik tijd genoeg heb om op tijd bij het station te geraken. Voor mensen met een drukke agenda kan dit uiteraard wel een grote verandering zijn en veel betekenen voor hun gemak. Het feit dat het discussies makkelijk kan oplossen, zorgt ook voor meer gemak en minder conflicten tussen reizigers en personeel. Er zijn veel voordelen, maar het financiële plaatje is toch iets waarover ik mij zorgen maak.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.