actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2015, 19:51
C*nthia.Peeters C*nthia.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wijnegem
Posts: 75
VOKA: ‘Systeem van bedrijfswagens mag worden aangepast’

VOKA: ‘Systeem van bedrijfswagens mag worden aangepast’

De huidige fiscale regeling voor bedrijfswagens mag worden vervangen door een mobiliteitsbudget. Dat zei het Vlaams netwerk van ondernemingen (Voka) donderdag in het Vlaams Parlement, waar een eerste keer werd gedebatteerd over de toekomst van De Lijn.


In het parlement werd een eerste hoorzitting gehouden over de omslag die de Vlaamse vervoermaatschappij moet maken. De Vlaamse regering wil basismobiliteit als streefdoel vervangen door basisbereikbaarheid. De Lijn moet meer vraaggestuurd werken en focussen op woon-werk- en woon-schoolverkeer. Morgen/vrijdag gaat alvast een nieuwe dienstregeling in, met minder busverkeer op zondag.

In haar tussenkomst pleitte Voka donderdag voor de invoering van een aantrekkelijk mobiliteitsbudget, waarmee een werknemer op een fiscaal gunstige manier zelf kan kiezen hoe hij naar het werk komt. 'Wij geloven hierin', zei Goedele Sannen van het Netwerk. 'Verruim de mobiliteitsopties voor een werknemer, maak de andere modi even aantrekkelijk als de wagen.'

Vorig jaar bleek uit een studie van de Oeso nog dat bedrijfswagens nergens zo mild worden belast als in ons land. Een bedrijfswagen krijgt in België een maandelijkse fiscale subsidie van 230 euro. De werkgevers wezen er toen op dat de lagere belasting op bedrijfswagens moet bekeken worden in het kader van de hoge lasten op arbeid.

Voka pleitte donderdag in het parlement ook voor een intelligente kilometerheffing voor personenwagens. Die moet de verkeersstromen slim sturen en zorgen dat de vervuiler betaalt.

Bron: De Standaard, geraadpleegd op 30/04/15
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150430_01657889

Eigen mening: Ik vind persoonlijk dat er enkele goede verbeteringen in het artikel staan. Zo vind ik de wijziging van het doel van de lijn een positief gegeven. Mensen gaan het openbaar vervoer meer gebruiken als dit hun daadwerkelijk gemakkelijker bij hun werk of school brengt, dit houdt bv. in dat ze minder lang onderweg moeten zijn (door o.a. minder files). Ook het mobiliteitsbudget ziet er mij positief uit. Door de andere opties dan het gebruik van de auto te verbeteren, zal dit ook doeltreffender gebruikt worden. Het feit dat bedrijfswagens zwaarder moeten belast worden, ben ik het niet volledig mee eens. Hiermee zouden ze rekening moeten houden met de afstand tussen woning en werk en ook de bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Personen die dicht bij hun werk wonen en toch een bedrijfswagen gebruiken, zouden dan zwaarder belast moeten worden dan diegene die een grotere afstand moeten afleggen en waarbij een andere mobiliteitsoptie niet zo gemakkelijk is.

Laatst aangepast door C*nthia.Peeters : 30th April 2015 om 20:23.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.