|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Chiazaad: superfood of marketingstrategie?
Chiazaad is een superfood, gehypet door marketeers om zijn heilzame werking. Maar veel meer dan een plant kan het zaadje niet tevoorschijn toveren.
Chia behoort tot de familie van de salvia's, planten die ook bij ons in heel wat tuinen voorkomen. Het zijn zaadjes van de Salvia hispanica L., een plant die uit Mexico stamt. De naam komt van het woord "chian" uit de taal van de Nahua (afstammelingen van de Azteken) en betekent "vettig". Het zaad werd oorspronkelijk gebruikt als voeding en voor medicinale toepassingen en zelfs om verf te maken. Vandaag is het erg populair als "Chia Fresca" , een soort frisdrankje. Super de super Net als andere zogenoemde "speciale" plantensoorten, zoals blauw- en gojibessen, bestempelen sommige voedingsadepten chiazaden als superfoods. Superfoods bestaan echter niet. Het is een marketingterm voor sommige voedingsmiddelen die onwaarschijnlijk rijk zouden zijn aan superkrachtige voedingsstoffen waaraan exceptionele gezondheidsvoordelen toegedicht worden. Sommige zouden zelfs ouderdom of kanker tegengaan. 'Hoewel een gezond en evenwichtig dieet het risico op kanker kan helpen verminderen, is het onwaarschijnlijk dat één voedingsmiddel een groot verschil maakt', aldus Cancer Research UK over superfoods. Gezond of niet Chiazaad is zeker niet ongezond, maar je zal er ook niet plots 10 kilogram door afvallen of vleugels van krijgen zodat je boven de miserie van de dagelijkse beslommeringen kan uitstijgen. De voedingswaarden ervan zijn vergelijkbaar met die van vlas- en sesamzaad, niets bovennatuurlijks aan de hand dus. Chiazaad bestaat uit ongeveer 42% koolhydraten, 17% eiwitten en 31% vetten. Verder zit er nog relatief veel calcium, fosfor, ijzer, mangaan en magnesium in, naast een boel vezels en dan heb je het zowat gehad. Wil je er toch mee aan slag in de keuken, weet dan dat chiazaad een pak goedkoper is in een dierenwinkel. Je vindt het bij het vogelzaad. Misschien helpt het wel om te leren fluiten, wie weet. Bron: www.knack.be (30/04/2015) Mening: Het antwoord op de vraag is vrij duidelijk: marketingstrategie! Alles moet tegenwoordig een naam hebben en hoe nieuwer en trendy'er de naam, hoe beter! Het meest jammere van de zaak? Het werkt, slaat aan en doet verkopen. Ik geef zelf zonder veel schroom toe dat ik eerder grijp naar producten met een leuke naam en verpakking dan naar een product dat onderaan in het rek staat en een 'gewoon' huismerk is. De mens is zich bewust van de strategieën die in winkels worden toegepast maar verder gaat het vaak niet. We laten ons misleiden en verleiden en voor we het weten ligt ons bord vol superfood. Al vind ik het bij dit voorbeeld vrij duidelijk dat het om een marketingstrategie gaat in plaats van een werkelijk, wetenschappelijk aangetoond gezondheidsvoordeel. |
#2
|
|||
|
|||
Ik beaam inderdaad wat Siebe zegt. Hoe trendy'er, hoe beter. Ongeveer een maand geleden ben ik zelf nog eens uitgebreid gaan uiteten. We kozen ervoor om een menu te nemen. Telkens er een gerecht werd geserveerd, volgde er een korte uitleg door de gastvrouw. Yuzu, zeekat, quinoa, hangop,... zijn maar enkele woorden die ik onthouden heb. Enorm lekker dit alles maar het kon niet trendy genoeg zijn.
Chiazaad is opnieuw zo'n trendy product die ook mensen gebruik als een soort van imago. Healthy food, healthy life. Chiazaad is op zich, volgens de schrijver van het artikel, niet echt iets speciaal. De nieuwe en trendy naam doet gewoon verkopen. Het gaat dus puur om marketing. In de vakanties en weekends werk ik zelf soms ook in een supermarkt. Daar zie je dagelijks hoe mensen verleid worden door marketingstunts. Ook de indeling van de winkel is enorm cruciaal. De ijsjes aan de kassa staan daar niet voor niets. |