actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2015, 16:34
J*liette.Boonen J*liette.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 59
Fietsers krijgen applaus: ‘Bravo, doe zo voort’

De Fietsersbond heeft vrijdag voor de tweede keer een Nationale Applausdag voor Fietsers georganiseerd in Vlaanderen en Brussel. Zestig applausteams feliciteerden en moedigden tijdens de ochtendspits her en der fietsers aan die naar het werk of naar school reden. Dat zijn er ruim dubbel zoveel als tijdens de editie van vorig jaar.

Het was de Fietsersbond Mechelen die de actie oorspronkelijk startte samen met Mechelen Klimaatstad. Na tientallen Mechelse edities lanceerde de Fietsersbond een grootschaliger actie op 21 maart 2014 op elf locaties. In Wallonië stapte ook tegenhanger GRACQ intussen mee in het initiatief.

Eerste dag astronomische lente

De Fietsersbond wil met de actie onder andere de eerste dag van de astronomische lente vieren, fietsers feliciteren, bedanken en aanmoedigen, automobilisten stof tot nadenken geven en beleidsmakers tonen dat ‘veilige fietsinfrastructuur werkt’. De organisatie is in handen van de lokale afdelingen, die voor promotie en andere ondersteuning terecht konden bij de nationale Fietsersbond.

‘Het evenement begint meer en meer lokaal door te sijpelen’, stelt Mikaël Van Eeckhoudt, algemeen directeur van de Fietsersbond. ‘Steeds meer vrijwilligers vinden het een positieve en constructieve boodschap om tegen mensen die dagelijks de fiets nemen voor woon-werkverkeer te zeggen: Bravo, doe zo voort, want elke fietser erbij is een auto minder.’

Positieve fietscultuur

Voor de Fietsersbond betekent de Nationale Applausdag ook een ideale gelegenheid om afstand te nemen van het vaak negatieve en klagerige imago waarmee de organisatie kampt.

‘We komen uit een tijd waarin je luid moest roepen om ook maar iets gedaan te krijgen op het vlak van fietsbeleid’, zegt Van Eeckhoudt. ‘Maar intussen werken we als Fietsersbond echt op een kritisch-positieve manier aan een fietsvriendelijke omgeving en gaan we voor een positieve fietscultuur.’

Bron: LLO. (2015, 20 maart). Fietsers krijgen applaus: ‘Bravo, doe zo voort’. De Standaard.

Eigen mening: De Nationale Applausdag voor Fietsers vind ik een ontzettend goed initiatief. Het moedigt in mijn ogen niet alleen de fietsers aan maar het zet ook de bestuurders van auto's aan tot nadenken. Kan ik met de fiets naar het werk? Zelf probeer ik ook zoveel mogelijk verplaatsingen met de fiets te doen. Naar school is het haast onmogelijk om met de fiets te komen maar naar de winkel, naar de jeugdbeweging,... rij ik met de fiets. Aan dit laatste hecht ik nog het meeste belang. Ik ga (bijna) nooit met de auto naar de Chiro omdat wij zelf de leden aansporen om met de fiets naar de Chiro te komen. We proberen zoveel mogelijk activiteiten met de fiets te doen en gaan op weekend en op kamp met de fiets. Wanneer we deze verplaatsing maken, hechten we ook voldoende aandacht aan veiligheid onderweg. We dragen niet alleen een fluovestje maar stippelen onze route ook uit langs de veiligste weg. We houden hierbij rekening met de staat van de fietspaden en langs welke wegen de fietspaden gelegen zijn. Zo zien we vaak dat er nog (hard) gewerkt kan worden aan een fietsvriendelijke omgeving in België.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th March 2015, 16:43
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Net zoals Juliette sta ook ik achter dit initiatief. Ikzelf probeer ook zo veel mogelijk verplaatsingen met de fiets maken, al is dit niet altijd nodig. Het is jammer dat er heel wat mensen zijn die voor korte afstanden ook de auto nemen. Dit ontmoedigt me soms, ik vraag me dan af wat voor zin het heeft dat ik moeite doe om de fiets te nemen. Deze applausactie zet hopelijk mensen aan om de overschakeling van auto naar fiets te maken. Heel wat mensen die de overstap maakten, getuigen ook dat ze heel wat voordelen ondervinden: geen frustratie in de file, eens goed uitwaaien, ...
Mensen die dagelijks van en naar het werk rijden met de fiets verdienen het om in de bloemetjes gezet te worden, ze maken van deze wereld een betere plek.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.