actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2014, 15:48
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Kan China dominantie Amerikaanse digitale mediabedrijven doorbreken?

Amerikaanse bedrijven blijven de digitale mediasector domineren, maar hun marktleiderschap wordt steeds meer door Chinese concurrenten in vraag gesteld. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek van consulent Strategy Analytics naar de omzet van vierenveertig grote digitale mediabedrijven tijdens de eerste helft van dit jaar.


De onderzoekers stelden vast dat China bij de zes grootste ondernemingen in de sector inmiddels al twee vertegenwoordigers heeft. In de top tien van de snelstgroeiende online mediabedrijven krijgt het land vier vermeldingen. Er wordt echter opgemerkt dat de Chinese groepen hun binnenlands succes nog altijd niet naar de internationale markt hebben kunnen vertalen.

Bron: Express, 12 december 2014
http://www.express.be/sectors/nl/in...eken/209892.htm

Mening:
Naar mijn mening domineren Amerikaanse digitale mediabedrijven nog steeds de digitale mediasector. De conclusie van een internationaal onderzoek van consulent Strategy Analytics illustreert hun meesterschap. De top 3 bestaat namelijk volledig uit Amerikaanse ondernemingen (Google, Amazon, Facebook). Nochtans is China stevig zijn best aan het doen om Amerika van de troon te stoten. China heeft immers al 2 vertegenwoordigers (portal Tencent en zoekmachine Baidu) in de top 6 van online snelst groeiende online mediabedrijven.

Ik vind dat de top 10 een vertekend beeld geeft over de hiërarchie in de digitale mediasector. Ik sluit me namelijk aan bij de mening van Michael Goodman, directeur digitale media bij Strategy Analytics, die stelt dat China zijn opmars vooral te danken heeft aan een bijzonder groot (binnenlands) publiek: de online populatie van China is inmiddels tweeënhalve keer groter dan de groep Amerikaanse internetgebruikers. Doordat de Chinese omzet bijna volledig wordt behaald op de binnenlandse markt, vind ik dat je de resultaten met een korreltje zout moet nemen. Naar mijn mening kan je een land enkel als 'dominant' definiëren wanneer het een prominente positie inneemt op wereldvlak. Aan deze voorwaarde voldoet Amerika, maar China (voorlopig) nog niet.

De sleutel ligt in handen van China, die zijn succes zal proberen voort te zetten op de internationale markt. Deze sleutel laten passen op 'het wereldslot' lijkt me geen evidente zaak voor China. Amerika heeft reeds voor de meeste landen hun naam en faam bewezen (Vb. trouwe handelspartner). Hoewel China tot de BRIC-landen (= Brazilië, Rusland, India en China) (= landen met een sterke economische groei), zullen deze landen niet snel geneigd zijn om China in hun armen te sluiten en een groot deel van de (digitale) markt te laten inpalmen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th December 2014, 23:03
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
Kan China dominantie Amerikaanse digitale mediabedrijven doorbreken?

Menig econoom heeft schrik van de opkomende Oosterse groeilanden. Toch ben ik zelf van mening dat er enige relativering nodig is. China staat al jaren bekend als een copycat. Nu probeert China zich daar los van te rukken en ook zelf te groeien op het niveau van ontwikkeling. Eerst en vooral is het misschien handig om even de enorme economische groeicijfers van onder andere de BRIC-landen te verklaren. Landen die op technologisch vlak achterstaan kunnen hoge groeicijfers behalen door deze technologische achterstand in te halen. De BRIC-landen zijn hier aan bezig en halen daardoor groeicijfers van wel 10%. Wanneer deze technologische achterstand echter ingehaald is en de landen op het niveau van het Westen komen, zullen deze groeicijfers sterk afnemen. Met andere woorden, de indrukwekkende expansie van die economieën zal afnemen en zich gelijk zetten met andere landen. Daarmee wil ik niet zeggen dat China geen plaats aan de top kan innemen. China is een groot land met veel werkkrachten wat alleen maar in hun voordeel kan spelen. Toch zou ik geen totale overname van de markt voorspellen.

Daarbovenop mag Silicon Valley niet onderschat worden. Het is nog steeds "the place to be" als het om investeerders gaat en dat zal zo nog wel een tijdje blijven. Dankzij Silicon Valley moet je ook nog relativeren dat de technologisch toppers allemaal Amerikaans zijn. De reden daarvoor is ook omdat Silicon Valley nog steeds het paradijs is en velen naar daar trekken met hun ideeën om investeerders te vinden. Zo zijn er al meerdere bedrijven ontstaan die Amerikaans genoemd worden maar eigenlijk van afkomst uit Europa komen. Denk maar aan de jonge Belgen die naar daar getrokken zijn zoals Xavier Dammens en Davy Kestens.
__________________
Is it a crime to fight for what is mine?
-Tupac Shakur
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.