|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Smet dient klacht in tegen Uber
Smet dient klacht in tegen Uber
Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) dient bij het parket een klacht in tegen de praktijken van taxidienst Uber in de hoofdstad. Daarmee komt ook in België een eind aan de "softe" aanpak van de omstreden online-vervoersdienst. Via een app brengt het Amerikaanse bedrijf klanten die vervoer zoeken in contact met chauffeurs die tegen vergoeding een plek in de wagen aanbieden. Uber wordt verweten de veiligheidsvoorschriften, fiscale verplichtingen en sociale bescherming die in de taxisector gelden te ontduiken. Smet dient volgende week een strafklacht in bij het parket. Dat schrijft De Morgen. "Nieuwe initiatieven zoals Uber zijn welkom als ze zich schikken naar de regels", zegt hij. "Een gesprek daarover met Uber levert niets op, dus doen we het nu maar anders. We willen dat het parket nauwkeurig nagaat of en welke wetten het bedrijf overtreedt." Smet zal ook een klachtenbrief aan de Computer Crime Unit sturen om te vragen de website waarmee Uber zijn diensten aanbiedt te blokkeren. Het Brussels Gewest komt ook in actie: als klant vermomde inspecteurs zullen controleritten uitvoeren met Uber-chauffeurs. Bron: De Redactie Datum: 12/12/2014 Eigen mening: Het heeft nog lang geduurd eer die klacht er eigenlijk kwam. Ik heb zelf samen met een vriend onlangs gebruik gemaakt van het systeem (hij werkt in Brussel en heeft het al vaker gebruikt) en dat viel echt ongelooflijk mee. Het was snel geregeld, vriendelijke persoon achter het stuur en super goedkoop in vergelijking met een normale taxidienst. Maar achteraf hebben we het er ook nog over gehad dat dit niet zou blijven duren. Uiteindelijk gaat het om extra inkomsten genereren zonder dat de staat daar iets aan kan verdienen en dat kan nu eenmaal niet in België. Arbeid moet belast worden, diensten moeten (bijna altijd) belast worden en dus was het maar een kwestie van tijd voor Uber deze klacht aan hun been zou krijgen. Maar ik denk wel dat er iemand is vanuit de taximaatschappijen die stevig aan het lobbyen is geweest bij de ministers want de maatregelen die ik heb gehoord zijn wel bijzonder streng te noemen. Niet enkel naar het bedrijf Uber zelf toe maar ook voor de mensen die een paar euro's vragen om iemand te laten meerijden op weg naar hun werk of lunch of... Waarom kan het ergens anders wel en bij ons weeral niet e??? |
#2
|
|||
|
|||
Alez, we willen weer eens een goedkoper alternatief aanbieden voor mensen die de zware taxitarieven niet kunnen betalen en het wordt weer verboden. Zoals Wannes al zegt, begrijp ik dat arbeid belast moet worden. Dit betaalt voor algemene zaken, dat begrijpt iedereen, maar zo streng? Laat de mensen eens rustig iets bijverdienen!
Misschien moeten de taxidiensten eens gaan nadenken over hun zware tarieven aangezien dit toch een duidelijk signaal is naar de bedrijven toe. Een chauffeur met zijn eigen auto zal hoogstwaarschijnlijk ook voorzichtiger rijden, beter op de regels letten enzovoort. Ook doen zij dit met enig 'plezier', in tegenstelling tot sommige taxichauffeurs/wegpiraten. |