actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2014, 07:14
w*nnesvanbavel w*nnesvanbavel is offline
Wannes Van Bavel
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Zoersel
Posts: 59
"Twintigers en dertigers geloven niet meer in politici"

"Twintigers en dertigers geloven niet meer in politici"

Amper 16 procent van de twintigers en dertigers denkt dat politici hen zullen helpen om hun dromen waar te maken en problemen op te lossen. Dat blijkt uit een studie van de VUB en Stichting P&V, die Het Laatste Nieuws en La Dernière Heure konden inkijken. 2.000 mannen en vrouwen tussen 25 en 35 jaar werden daarbij bevraagd.
De studie peilde naar wat jongvolwassenen verwachten van de toekomst en wat ze daarbij voor zichzelf ervaren als de grootste bedreigingen. 84 procent van de ondervraagden gaf daarbij te kennen dat hij of zij niet geloofde dat politici hen met hun toekomst zullen helpen. Ter vergelijking: bij "God" was dat 87 procent.

De doelgroep was vooral heel pessimistisch als er werd gevraagd naar de maatschappij in het algemeen en de tendensen. Als het specifiek over henzelf gaat, slaat dat doemdenken om in positiviteit en maken twintigers en dertigers zich door de band genomen geen al te grote zorgen over hun job, het beknibbelen op luxe of het bezuinigen op het huishoudbudget.

Enkele resultaten van het onderzoek
84 procent van de bevraagden gelooft dus niet dat politici hen zullen helpen om hun dromen waar te maken.

53 procent van de bevraagden heeft wel meer vertrouwen in de Europese Unie om dat te helpen doen.

84 procent van de bevraagde moslims rekent op Allah voor zijn of haar toekomst, slechts 16 procent van de christenen rekent daarvoor op God.

80 procent van de bevraagden kijkt optimistisch naar zijn of haar eigen toekomst

96 procent van de bevraagden rekent daarvoor vooral op zichzelf, maar ook op hun partner (88 procent) en op hun familie (74 procent)

54 procent van de bevraagden is er dan weer van overtuigd dat hij of zij harder zal moeten werken dan zijn of haar ouders

30 procent van de bevraagden vreest bovendien hij of zij de volgende jaren geen vakantie zal kunnen nemen.

Bron: De Redactie
Datum: 10/12/14

Eigen mening: Het is wel eens hard om de cijfers geprint te zien maar ergens had iedereen wel gedacht/verwacht dat de 'jongeren' hun geloof in onze binnenlandse politiek weg was. Maar cijfers zijn altijd fijn om te vergelijken natuurlijk. Wat toch opvallend blijft is de afstand die wij genomen hebben van ons geloof. En wat een verschil met de moslim-jongeren. Natuurlijk, er zijn maar 2000 mensen ondervraagd waarvan er waarschijnlijk een beperkt percentage moslim was waardoor we dus een vertekend beeld gaan krijgen maar toch, een aanwijzing is het toch al zeker! Maar ik vind het wel positief dat jongeren blijven geloven in een goede toekomst voor zichzelf, ook al gaan ze er zelf voor zorgen en rekenen ze hier niet meer voor op onze politici.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2014, 18:48
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Ik denk inderdaad ook dat deze peiling realistisch kan zijn. Niet iedereen is inderdaad ondervraagd, maar toch relatief wel genoeg mensen.
Ik kan wel aannemen dat de jongeren minder en minder vertrouwen op politici. Bij mij is dit ook het geval en dat blijkt ook uit de cijfers. Er wordt tegenwoordig veel minder belang gehecht aan politiek.
Ik denk dat er veel mensen zijn die sowieso gewoon al minder vertrouwen hebben in de andere persoon (behalve partner en familie) omdat ze denken dat ze alles beter kunnen. Dat zou ook gelinkt kunnen worden met het feit dat de jongeren hun eigen toekomst wel goed zien. "Alles wat ze zelf doen, kunnen ze goed doen". We zullen hiervoor misschien wel harder moeten werken, maar we geloven er in.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th December 2014, 19:45
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Ik denk ook dat velen zich kunnen herkennen in deze peiling. Ik ben persoonlijk ook mijn geloof in politici verloren. Ik heb wel altijd hun beloftes met een korreltje zout genomen maar hoe dat het er de laatste jaren aan toegaat gaat toch nogal ver. Ik denk trouwens ook dat de EU-crisis hier een grote rol in speelt. Hoeveel partijen en politici zijn er al wel niet geweest die haddengezegd dat ze de economie zouden verbeteren?

Toch is het ook fijn om te lezen dat de meeste in deze peiling een positief beeld hebben van de toekomst. Dit betekent dat ze zich niet laten kisten door het huidige economische en sociale klimaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.