|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Nieuwe mobiliteitsaanpak in Brugge (nog) geen succes
Nieuwe mobiliteitsaanpak in Brugge (nog) geen succes
Brugge - Zaterdag kon Brugge toetsen of de nieuwe mobiliteitsaanpak haar vruchten afwierp. Vlak voor de middag stroomden de duizenden kooplustigen al en masse toe en zaten de bekende knelpunten aan het station, de Katelijnestraat en ’t Zand al behoorlijk in de knoop. Omdat de wekelijkse marktdag op ’t Zand en omgeving op zaterdagvoormiddag doorgaat, bracht dat nog extra drukte met zich mee. Ook de grote betalende parkings op deze plaatsen waren kort na de middag al volzet. Dankzij De Lijn zijn de bussen tijdens de shoppingdagen gratis en daar werd gretig gebruik van gemaakt. De meeste bussen kwamen evenwel vaak vast te zitten aan de flessenhals op het einde van de Katelijnestraat. Randparkings cruciaal De bekende winkelstraten Zuidzandstraat, Steenstraat, Geldmuntstraat en Noordzandstraat zijn tijdens de Shoppingdagen van 12 tot 18 uur verkeersvrij zodat voetgangers de hele breedte van de straat exclusief voor zich hebben. Fietsers met hun tweewieler aan de hand mogen eveneens door. De randparkings zijn cruciale spelers in het nieuwe mobiliteitsverhaal. De stad Brugge werkt dit jaar samen met de mensen van de hogeschool Vives in Sint-Michiels. De P&R Vives in de Xaverianenstraat wordt opnieuw een bijkomende P&R Parking tijdens deze Shoppingdagen. Op die tijdelijke parking kunnen maar liefst 430 wagens parkeren. Van 12 tot 21 uur kunnen shoppers daar gratis hun wagen parkeren onder toezicht van vrijwillige parkeerwachters. Vanaf 12.30 tot 19 uur rijdt de speciale Shoppingbus van De Lijn gratis van en naar het centrum. Goede en gratis alternatieven Nog relatief onbekend maar zeker een aanrader is de P&R Steenbrugge op het einde van de Baron Ruzettelaan. Deze parking biedt plaats aan 185 wagens en garandeert een vlotte verbinding richting stadscentrum. De bushalte 'P&R Steenbrugge' en ‘Abdij Steenbrugge’ worden bediend door lijn 20 en 21. Tijdens de Shoppingdagen worden op deze verbinding extra bussen voorzien, zodat er om de 15 minuten een verbinding is met het stadscentrum. Twee extra shoppingdagen Bij een eerste rondvraag rond 15 uur bleek dat er wel heel veel volk op de been is, maar dat de verkoop niet echt navenant is. Restaurants en eetstalletjes daarentegen doen wel gouden zaken. Nieuw dit jaar is dat er in Brugge niet acht, maar wel tien shoppingdagen voorzien zijn. Al tijdens dit eerste weekend van december is het daardoor aangenaam shoppen, maar ook tweede kerstdag 26 december en de eerste officiële soldendag vrijdag 2 januari, worden hierin meegenomen bron: http://kw.knack.be/west-vlaanderen/...00813000006.htm mening: Ik vind het een heel leuk initiatief en ik zie er alleen maar voordelen van. Als je rustig kan shoppen zonder dat er auto's rijden, is gewoon weg zalig. Ik shop zelf heel graag en ik zou het niet erg vinden als dit leuk idee ook in Antwerpen komt. Ook voor de mensen die met de auto komen is dit handig. Ze hebben meer parkeerruimte en zelf parkeerwachters die de auto's bewaken. 2 dagen langer shoppen is ook een goed idee, hopelijk komt dit ook in Antwerpen! |