actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 4th December 2014, 14:53
Hanne.S*els Hanne.S*els is offline
Registered User

Stephen Hawking kondigt opnieuw machine-opstand aan

Stephen Hawking kondigt opnieuw machine-opstand aan

De bekende astrofysicus Stephen Hawking waarschuwt dat artificiële intelligentie in de nabije toekomst de mensheid wel eens kan overtreffen en voor een "catastrofe" kan zorgen. Hij roept daarom op om op korte termijn kolonies op andere planeten te bouwen om dat gevaar te ontwijken.

Hawking waarschuwt dat het zo goed als vaststaat dat er de komende 1.000 of 10.000 jaar een "ramp voor de planeet Aarde" zit aan te komen. "We staan voor een aantal bedreigingen voor ons bestaan, zoals een nucleaire oorlog, een catastrofale klimaatopwarming en genetisch gemanipuleerde virussen. Die gevaren gaan in de toekomst waarschijnlijk nog toenemen door de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Daardoor ontstaan er ook nieuwe manieren waarop dingen fout kunnen lopen."

Nieuw communicatiesysteem
Hawking, die verlamd is door een zenuwziekte, deed zijn uitspraken gisteren op een persconferentie van Intel. De computerfabrikant ontwikkelde een nieuw communicatiesysteem voor de professor, dat hem in staat stelt veel beter te communiceren dan in het verleden. Volgens Hawking kan kunstmatige intelligentie "in een niet al te verre toekomst een echt gevaar gaan vormen" wanneer het zelf in staat is om eigen verbeteren aan te brengen aan zijn systeem. "Computers verdubbelen hun snelheid en geheugencapaciteit om de 18 maanden. De mens zal er echter nog 18 jaar over doen om de complexiteit van zijn DNA te verhogen en het menselijk ras te verbeteren."

Hawking vreest dan ook dat computers de rol van de mens, die "begrensd is door zijn trage biologische evolutie", zullen kunnen overnemen. Een vrees die trouwens ook enkele andere knappe koppen uit Silicon Valley, zoals Teslabaas Elon Musk en PayPal-oprichter Peter Thiel, al hebben uitgesproken. Om die bedreiging het hoofd te bieden moeten we onze horizon verbreden, zegt de astrofysicus. "We moeten ons verspreiden in de ruimte en op zoek gaan naar andere sterren, zodat een ramp op aarde niet het einde van de mensheid betekent. Nieuwe kolonies opzetten zal tijd en moeite kosten, maar steeds gemakkelijker worden naarmate de technologie verbetert."

bron: De Morgen
03-12-14

mening: Ook ik vind de evolutie van de technologie beangstigend. Ik ben er zeker van dat we hierin te ver kunnen gaan. Stel je voor dat computers 'bijna' alles gaan regelen, wat gaat daar van komen? Zou er dan niet verschrikkelijk veel mis gaan? Zouden we niet gek worden? Mensen hebben emoties die computers niet kunnen overnemen. Het begrip tonen in de medemens is iets wat technologie nooit zal kunnen kopiëren. Ik heb dan ook nog niet gesproken over de jobs die ze zullen vervangen. Over de armoede die er dan zal komen. Blijer zullen we er ook niet van worden vrees ik? Ik ben van mening dat de simpele dingen in het leven het mooiste zijn. Stephen Hawkin heeft wat mijn mening betreft helemaal gelijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:49.