|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Kruistocht te delicaat voor in de klas
Kruistocht te delicaat voor in de klas & Opinie: Kritische jongeren zijn een kruistocht waard
De artikels zitten in bijlage. Bronnen: Erkul, A. (2014, oktober 9). Kruistocht te delicaat voor in de klas. De Morgen. Loobuyck, P. (2014, oktober 10). Opinie - Kritische jongeren zijn een kruistocht waard. De Morgen. Eigen mening: Eerlijk gezegd zou ik als toekomstige leerkracht ook niet meteen weten hoe te reageren als bijvoorbeeld een leerling van me rechtstaat tijdens een les over de evolutieleer en zegt "God schiep de mensheid" en kwaad wegloopt. Misschien is er ook geen juiste manier van reageren daarop, maar ik vind wel dat je alles moet aankaarten. Het moet uiteraard geen "welles-nietes" discussie worden, maar er moet wel geleerd worden dat leerlingen moeten open staan voor andere visies, meningen, ... . Het kan ook niet de bedoeling zijn dat moeilijke onderwerpen uit de weg gegaan worden of dat de leerlingen het gevoel krijgen dat er hen maar iets wordt wijsgemaakt. De leerkracht dient dan voldoende informatie te geven en het onderwerp in een breder kader te schetsen zodat de leerlingen "mee zijn" met het grote verhaal. De leerlingen hebben recht op duidelijkheid. Dit zal niet altijd even gemakkelijk zijn, maar als je onderwerpen uit de weg gaat, zal er nooit duidelijkheid komen voor de leerlingen. Dit hangt samen met wat in het artikel "Kruistocht te delicaat voor in de klas" gezegd wordt over het gebrek aan omgang met anderen. Veel Brusselse jongeren horen geen andere meningen dan die uit hun wijk. Als de leerlingen geen andere meningen en een duidelijk kader aangereikt krijgen op school, zal dit patroon nooit doorbroken kunnen worden. Als leerkracht, zeker in het Brusselse waar veel diversiteit is, moet je natuurlijk wel nadenken over enkele dingen alvorens je aan zo'n les begint. Het kan niet de bedoeling zijn dat je de klas binnenstapt en zegt: "Vandaag gaan we het eens hebben over ...". Kader alles, toets de leerlingen af, onderbouw met materiaal, stel regels op, bedenk vooraf welke problemen er zouden kunnen ontstaan, stel je in de plaats van de leerlingen, ... . Mocht je ondanks al je werk en goede bedoelingen dan toch nog met je neus tegen de muur lopen, heb je hier een les uit geleerd. Zo leren we misschien hoe we delicate zaken moeten aanpakken in plaats van deze uit de weg te gaan. |