#1
|
||||
|
||||
Mediahuis lijft NRC Media in
Mediahuis lijft NRC Media in
De kogel is door de kerk. Mediahuis en investeerder Egeria hebben een akkoord bereikt rond de overname van NRC Media. Met NRC Handelsblad komt daarmee alweer een Nederlandse krant in de handen van een Vlaamse uitgever. Mediahuis Nederland en Lux Media, waarvan de Nederlandse investeringsmaatschappij Egeria grootaandeelhouder is, hebben een akkoord bereikt over de overname van NRC Media Holding, NRC Media en NRC Lux (samen NRC). Mediahuis Nederland is een dochtervennootschap van het Belgische Mediahuis, waarin Stichting Democratie en Media en Vereniging Veronica een minderheidsparticipatie zullen nemen. Investeringsgroep Egeria, die NRC Media kocht in 2010, zette de mediagroep opnieuw in de etalage dit voorjaar. Mediahuis, de uitgever van de kranten De Standaard, Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen, meldde zich al vlug als kandidaat-overnemer. Mediahuis-ceo Gert Ysebaert is trots over de overname. 'NRC Handelsblad en NRC Next zijn sterke titels die staan voor uitstekende en genuanceerde journalistiek. Wij kijken uit naar een vruchtbare en inspirerende samenwerking met onze nieuwe Nederlandse collega's', zegt hij in een persbericht. Toekomststrategie De acquisitie van NRC sluit aan bij de toekomststrategie van Mediahuis, aldus Ysebaert. 'Deze beoogde overname is een mijlpaal die ons zal versterken in de verdere journalistieke en digitale ontwikkeling van onze nieuwsmerken. Met Stichting Democratie en Media en Vereniging Veronica hebben we twee Nederlandse partners gevonden die de maatschappelijke rol van media in het algemeen en NRC in het bijzonder mee wensen te ondersteunen.' Ysebaert heeft altijd laten verstaan dat hij het hele overnameproces voor het jaareinde wenste af te sluiten. Over een eventuele overnameprijs heeft hij zich nooit willen uitspreken. Volgens verschillende bronnen schommelde die rond de 115 miljoen euro, een prijs die voor Mediahuis te hoog lag om alleen te dragen. Partners Speculatie of niet, Mediahuis ging wel op zoek naar partners om NRC Media mee over te nemen. ‘Het is geen geheim dat wij een partner in Nederland zoeken voor de overname van NRC Media’, liet Gert Ysebaert begin oktober nog verstaan aan onze krant. Initieel werd volgens de Mediahuis-ceo uitgegaan van een voorkeurscenario waarbij de lezer een belangrijke participatie zou invullen samen met een Nederlandse partner in de totale overnameconstructie. Het ging dus over een fonds waarbij ook krantenlezers konden participeren in de financiering van de krant. Dat pad werd echter verlaten en dus moest Mediahuis op zoek naar een andere Nederlandse partner om NRC media over te nemen. Daarbij werden ondermeer gesprekken aangeknoopt met Stichting Democratie en Media en mediagroep Veronica. Mediahuis zou een belang nemen van 80 procent. De overige 20 procent zou verdeeld worden onder de andere investeerders. Banenverlies Volgens de Nederlandse krant De Telegraaf zou een groot aantal van de 400 banen verloren gaan bij de deal. Daarbij zou het vooral gaan om ondersteunende functies. De redactie zou gespaard blijven. Nu ook NRC Handelsblad in Vlaamse handen valt, is een groot deel van het Nederlandse krantenlandschap eigendom van Vlaamse uitgevers. Eerder werd De Persgroep eigenaar van De Volkskrant, Het Parool, Trouw en Algemeen Dagblad. Blog DS, 03-12-2014 (Jan Temmerman)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |