actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2014, 18:35
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Videospel wil bloed van spelers aftappen

Videospel wil bloed van spelers aftappen

Kickstarter, het online platform dat innovatieve projecten een financieel hart onder de riem wil steken, gooide gisteren "om niet nader bepaalde redenen" een videogame van haar website. In het spel zouden spelers, conform hun fictieve karakters, écht bloed kunnen verliezen.

Gewelddadige beelden, afgehakte ledematen en bloed dat overvloedig over het scherm spat. De grafische beelden van veel online games laten vaak niet veel aan de verbeelding over. Maar volgens het Canadese informatica-duo achter 'Blood Sport' kan het allemaal nog net iets realistischer. Ze ontwikkelden dan ook een game waarbij de spelers, net als hun fictieve evenbeelden, echt bloed kunnen verliezen.
Bloed en spelen

Het achterliggende principe lijkt even simpel als bizar: tijdens het spelen vangen de gamers de klappen die hun fictieve personages in de online wereld te verduren krijgen, ook min of meer op in het echte leven. Via een ingenieus systeem, dat gebruik maakt van medische apparatuur, worden de spelers intravasculair aan de 'fysieke' activiteiten van hun avatar gekoppeld.
©kickstarter

Concreet werkt het zo: bij aanvang van het spel krijgt de speler een infuus ingeprikt. De sensor van 'Blood Sport' vangt vervolgens de 'rumble'-trillingen van de controler op. Telkens de avatar verlies lijdt, vibreert de controller en wordt er bij de speler bloed afgetapt. Het bloed wordt vervolgens opgevangen in een zak die aan het infuus verbonden is.

Op die manier zouden zowel de spelinzet als de ervaring van het gamen een hoger realiteitsgehalte meekrijgen, aldus de ontwikkelaars.

Voor eenieder bij wie deze informatie onmiddellijk allerlei alarmerende belletjes doet afgaan, komen de makers met een geruststelling op de proppen: "De technologie is uitgerust met een ingebouwde veiligheidsmaatregel", zo laten ze horen. "Je kan als speler je gewicht, leeftijd en medische toestand invullen zodat het systeem exact kan voorspellen hoeveel bloed er afgetapt kan worden, alvorens je buiten westen gaat."
Medische toekomst

In eerste instantie koppelden de spelontwikkelaars Blood Sport alleen aan het spel Battlefield Hardline. In de toekomst willen ze het aanbod echter uitbreiden. Het is evenwel niet de bedoeling het concept breed in te zetten in de online gamewereld. Eerder dan in gaming, zien de bedenkers van 'Blood Sport' de toekomst van hun geesteskind een vervolg krijgen in de medische sector. Zo willen ze 'Blood Sport' inzetten om bloed in te zamelen voor de bloedbank.

"We willen het noodzakelijke aan het aangename koppelen: terwijl gamers aan hun favoriete bezigheid een extra dimensie kunnen toevoegen, kunnen ze ook hun steentje bijdragen op medisch vlak", aldus een van de ontwikkelaars.


Bron: De Morgen
Datum: 25/11/2014

Eigen mening:
Ik was erg verbaast toen ik dit artikel las. Ik had nooit verwacht dat men met deze vorm van gaming op de markt zou komen. Ik heb zelf een dubbel gevoel bij dit systeem. Ik denk dat het spel met het echt verliezen van bloed zeker een groter realiteitsgehalte zal hebben en dat het fijn is om realistischer te spelen. Voor de spelers zal het spel zo ook meer spanning hebben. Wel maak ik me zorgen over de medische aspecten hiervan. Het kan zijn dat je een leeftijd, gewicht, grootte en dergelijke moet ingeven maar zijn we er 100% zeker van dat de gegevens altijd gaan kloppen? Kan het niet zijn dat iemand toch een paar kilootjes extra ingeeft omdat die denkt dat die paar kilootjes geen kwaad kunnen? Ook vraag ik me af of je dit spel dan nog elke dan kan spelen... Ik ben zelf al een aantal keer bloed gaan geven maar tussen die momenten moest er altijd een bepaalde tijdspanne zitten. Gaan ze die dan ook in het spel inbouwen? Ik weet niet meer exact hoeveel tijd het was maar ik dacht dat je in totaal maar 4 keer per jaar bloed mag geven. Ik denk dus als eindconclusie dat dit concept wel leuk is maar dat het leuker zou zijn als men gamingevenementen zou organiseren waarbij je het met dit systeem kan spelen en dat het thuis dus niet mogelijk is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.