actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2014, 12:05
Charlotte.N*uts Charlotte.N*uts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 25
Bus wordt sneller rolstoelvriendelijk

De bus wordt op bepaalde lijnen en haltes altijd toegankelijk voor rolstoelgebruikers, zonder reserveren. De Lijn en de gemeenten beloven daaraan te werken.

‘Openbaar vervoer dat niet voor iedereen toegankelijk is, is geen openbaar vervoer.’

Een ferme Vlaamse minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zocht op het evenement van de campagne Hart voor Handicap dit weekend geen vergoelijkingen voor de povere toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor mensen met een handicap.

Weyts bracht een lijstje beloftes mee. Zo zal de verplichte reservering – mensen met een handicap moeten minstens 24 uur vooraf een ritje met bus of tram aanvragen – op de schop gaan. Dat die regel nog steeds geldt, heeft alles te maken met de bussen en de haltes van De Lijn. Bij een derde van de bussen zijn de deuren te smal en ontbreekt er een oprijplank. Van de 38.000 haltes is amper 2 tot 3 procent zo aangelegd dat ze voor iedereen toegankelijk zijn.

Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, onderschrijft het engagement van de minister. ‘Tegen 2020 zijn al onze bussen rolstoelvriendelijk. Bij de trams gaat dat trager, die houden we langer in roulatie. Voor de haltes zijn we afhankelijk van de planning van de wegbeheerders, dat zijn het Vlaams Gewest en de steden en gemeenten.’

‘De lokale besturen zijn zeker van goede wil’, zegt Erwin Debruyne, expert mobiliteit van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten. ‘Als er een weg heraangelegd wordt, is toegankelijkheid al een aandachtspunt. Waar veel rolstoelgebruikers gebruik maken van de bus is het ook een prioriteit. Maar er komen veel vragen op de lokale besturen af en de middelen worden steeds schaarser.’

Haltes heraanleggen kost geld, zowat 10.000 euro per stuk als je van nul begint. ‘We kiezen in samenspraak de prioriteiten’, aldus Weyts. ‘Meteen alle haltes opbreken, kan niet.’ Liesbeth Homans (N-VA), minister van Bestuurszaken, zal mee aan de kar trekken bij de gemeenten.

Roger Kesteloot suggereert voorrang te geven aan de grote verkeersassen en bepaalde haltes daarop. Daar kan de reserveringsplicht uitdoven nog voor 2020. ‘Welke haltes, dat kunnen de gebruikers met een handicap ons best zelf vertellen.’

‘Het is een eerste stap’, reageert schrijver en rolstoelgebruiker Mustafa Kör. Vorig jaar trok hij met het openbaar vervoer door Brussel en Vlaanderen en schreef er reportages over in De Standaard. Een jaar later is hij blij met wat hij in beweging heeft gezet, maar het gaat voor hem te traag. ‘Dit probleem is vijftien jaar gekend. 2020 is nog lang, mensen zitten op hun tandvlees.’

Weyts is zich bewust van de scepsis. Zaterdag riep hij Kör en andere gebruikers op een expertengroep te vormen die De Lijn kan bijstaan.

Spoor

De NMBS vindt dat 24 uur noodzakelijk blijft om goede bijstand te kunnen verzekeren. Tegen 2018 zouden 100 stations toegankelijk zijn. Dat betekent: geen drempels meer van straat tot perron, parking, aparte toiletten, geleidingsstroken. Tegen 2028 zouden 280 stations in orde kunnen zijn.

In DS Weekblad hekelde een slechtziende zaterdag nog dat de begeleiding in het station van Berchem afgebouwd wordt. Uitgerekend een station vlak bij een centrum voor blinden en slechtzienden.

Bron: de Standaard
Datum: 24-11-2014
Mening: Ik vind het een mooi initiatief dat ze de perrons en de bushaltes toegankelijker willen maken voor gehandicapten. Ook de afschaffing van de regel '24uur op voorhand een ritje op de bus aanvragen' zou volgens mij weg mogen. Zo kunnen ze zelf uitmaken welke bus of trein ze nemen op welk moment en moeten niet alle bestuurders hiervan op de hoogte zijn. Als een persoon met een beperking niet op de bus of trein geraakt en hier elke keer hulp voor moet vragen aan de bestuurders is dit ook niet fijn.

Laatst aangepast door Charlotte.N*uts : 24th November 2014 om 12:14.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2014, 13:46
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Persoonlijk vind ik zeer fijn om te horen dat De Lijn sommige van haar haltes rolstoelvriendelijk wilt maken. Ik denk dat het voor rolstoelgebruikers erg confronterend is dat zelfs iets simpel als de bus nemen, voor hun niet evident is. Dat het aanpassen van de haltes geleidelijk aan moet gebeuren, daar heb ik begrip voor, het is volgens mij financieel en technisch niet mogelijk om overal tegelijkertijd aan het werk te zijn. Ik ben blij dat ook de 24 uur regeling zal verdwijnen. Ik merk zelf dat ik vaak last minute beslis om ergens heen te gaan en zou het jammer vinden mocht ik dit omwille van een handicap niet meer kunnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.