actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2014, 07:13
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Minister Geens wil tijdrovende procedures afschaffen

Dat is dé prioriteit voor minister van Justitie Koen Geens (CD&V) wil volgend jaar schaft een aantal tijdrovende procedures af. Onder meer misbruik van de ‘veroordeling bij verstek’ wordt aangepakt. Het doel: maximaal 1 jaar tussen dagvaarding en uitspraak.

Zowel in eerste aanleg als in beroep mag een proces niet meer eindeloos uitlopen. De rechtszaak hangt al die tijd als een zwaard van Damocles boven de partijen. Als de kwestie te lang aansleept, neemt ook het risico op verjaring of vrijspraak door overschrijding van de redelijke termijn toe.

‘Ik ga een aantal zaken eenvoudiger maken, zodat er op een minder ouderwetse manier wordt gewerkt’, zegt Geens in een gesprek met De Standaard. ‘Dat is niet alleen een kwestie van informatica, maar zeker evengoed van procedures. Tegen het einde van 2015 wil ik een ‘‘potpourri-wet’’ klaar hebben waar ook het gerecht van zegt: hier kunnen we mee vooruit.’

Geens haalt zelf het systeem aan van de veroordelingen bij verstek in strafzaken.

Het principe daarachter is dat iedereen persoonlijk aanwezig moet kunnen zijn bij zijn veroordeling. Als dat niet kan, bijvoorbeeld omdat iemand voortvluchtig is of de dagvaarding niet heeft gekregen, spreekt de rechter een veroordeling ‘bij verstek’ uit. De beklaagde kan daartegen dan verzet aantekenen, waardoor het proces wordt overgedaan. In de praktijk krijgt de beklaagde dus twee keer hetzelfde proces. Tegen de veroordeling in eerste aanleg kan hij uiteraard ook beroep aantekenen, wat betekent dat dezelfde zaak vier keer ten gronde kan worden behandeld.

Het komt voor dat beklaagden die in voorhechtenis zijn opgesloten, bewust verstek laten gaan om zo de hele procedure te rekken.

‘Verzet zou moeten worden beperkt tot situaties van overmacht, zoals een hechtenis in een buitenlandse gevangenis’, vindt Geens.

Het Antwerpse parket-generaal reageert positief op het voorstel. ‘Dit ligt in het verlengde van wat de procureur-generaal al heeft voorgesteld’, zegt woordvoerder Paul Van Tigchelt. ‘Wij zijn beschikbaar voor de minister en kijken uit naar de samenwerking.’

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20141121_01389768

Eigen mening: Dit is een idee waar ik heel blij mee ben. Ik vind dat een snel proces essentieel is. Niet alleen voor ons, maar ook voor de beklaagde. Sommige beklaagden zitten al 3 jaar of langer in de gevangenis in afwachting van hun proces. Ze zitten dan 3 jaar met onzekerheid, onwetendheid. Ik vind dat erg. Nog erger vind ik zaken die verjaard zijn. Mensen worden gewoon helemaal niet meer gestraft voor hun daden en dat vind ik echt niet kunnen. Ik ben het ook eens met Geens over het verzet. Dat kan toch niet, dat beklaagden express de zaak 'bij verstek' laten uitspreken om zo hun proces te rekken? Hier moet snel verandering in komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.