actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 22nd November 2014, 02:01
Roxan.b*oeckx Roxan.b*oeckx is offline
Registered User

‘Wel geld om oorlog te voeren maar niet om jobs te creëren’

‘Men vindt altijd geld om oorlog te voeren, wapens te kopen en zonder scrupules financiële operaties te leiden maar er ontbreekt altijd geld om jobs te creëren, te investeren in kennis en om het leefmilieu te beschermen.’ Dat zei paus Franciscus in een videoboodschap aan de deelnemers van een congres over de sociale leer van de Kerk in Verona (Italië), meldde Radio Vaticaan vrijdag.

‘Het ware probleem zijn niet de salarissen, maar de mensen: wij kunnen aan het geld niet vragen wat alleen de mensen kunnen maken of creëren. Op zich genereert het geld geen enkele ontwikkeling. Om vooruitgang te crëeren zijn er mensen nodig die de moed hebben initiatief te nemen’, aldus de kerkleider.

‘De sociale- en economische crisis waarin wij ons bevinden kan ons desoriënteren en ons doen besluiten niets te doen. De bekoring is ons te fixeren op onze eigen situatie en er een excuus in te vinden om de roepstem van de armen niet te horen en blind te zijn voor wie zijn werk verloren heeft. Het risico is dat de onverschilligheid ons blind, doof en stom maakt en dat we enkel aandacht hebben voor onszelf’, stelde de paus.

Bron: Gazet van Anwterpen, 21 november 2014 19u59

http://www.gva.be/cnt/dmf20141121_0...obs-te-creeren#

Mijn mening: Ik denk dat dit meer in de mentaliteit en/of cultuur van de mensen in bepaalde landen ligt. De rijken zijn in die landen nog steeds baas en de armen moeten maar luisteren. Spijtig genoeg is dit ook meer en meer te zien in ons land en we laten dit toe. Er zijn zeker mensen nodig die initiatief nemen, mensen die andere mensen de kans willen bieden om te werken, ook al hebben zij niet de perfecte cv.
Met citaat antwoorden
Oud 22nd November 2014, 10:55
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Wel geld om oorlog te voeren maar niet om jobs te creëren

Net zoals Roxan al aanhaalde is de hedendaagse mentaliteit van mensen een mentaliteit waarbij mensen alleen aan zichzelf denken en geen rekening houden met andere mensen.
Ik kan begrijpen dat je niet iedereen kan helpen, je moet uiteindelijk zien dat je zelf kan rondkomen. Met alle goede wil van de wereld, maar niet iedereen kan armere mensen helpen. Wat in mijn ogen wel noodzakelijk is, is dat je jouw naasten helpt bij financiële tegenslagen. Met naasten bedoel ik dan vooral familie, vrienden en kennissen. Als iedereen dit zou doen, dan denk ik dat er al veel armoede de wereld uit geholpen kan worden.
Hier wil ik ook meteen een aantekening bij maken. In veel families is het niet mogelijk om naasten te helpen omdat de hele familie arm is. Deze mensen kunnen geholpen worden door de goede wil van hun medemens die vaak ver te zoeken is.
Volgens mij is het belangrijk voor deze mensen om een job te vinden. Niemand vind het leuk om zomaar geld van iemand te krijgen zonder er iets voor terug te doen. Het punt dat deze mensen zich nuttig voelen is erg belangrijk.
Zoals het artikel al vermeldde hebben landen wel genoeg geld om wapens te kopen voor oorlogvoering, maar geen geld om mensen te helpen die het nodig hebben. Deze mentaliteit moet veranderen. Oorlogen zijn altijd nadelig voor elke partij, waarom ze nog voeren? Is macht zo belangrijk? Zou iedereen niet gelukkiger zijn als mensen zonder oorlog in vrede samen kunnen leven?
Dit zijn vragen waar landen eerst eens over moeten nadenken voordat ze beslissen om opnieuw of verder oorlog te voeren.
Met citaat antwoorden
Oud 22nd November 2014, 15:53
Charlotte.L*Dreff Charlotte.L*Dreff is offline
Registered User

Wel geld om oorlog te voeren maar niet om jobs te creëren

Ik ga zeker akkoord met deze titel. Er zijn zoveel problemen op deze wereld, waar men geen tijd en geld in kan (of beter gezegd: wil) steken, toch is er voor oorlog te voeren altijd tijd en geld over. Heel merkwaardig en paradoxaal om een goede wereld te bekomen. Ik vind dit vooral heel triestig. Oorlog voeren is iets dat door mensen 'beslist' wordt en toch is het zo onmenselijk. Oorlog zouden ze eigenlijk moeten kunnen afschaffen. Aan oorlog voeren heb je namelijk niks. Het veroorzaakt alleen nog meer ellende en miserie. De problemen worden niet verholpen maar er worden er nog meer gecreëerd. Een oorlog 'winnen' is zoals een Phyrrus-overwinning. Je verliest meer (aantal gesneuvelden, vernielingen, trauma's, financiële crisissen) dan je wint.
Met citaat antwoorden
Oud 23rd November 2014, 12:07
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User

Het is natuurlijk waar dat er beter vrede is dan oorlog. Maar wij (het westen) kunnen daar rustig achter onze computer over filosoferen met de nodige bescherming van onze militaire macht. Die militaire macht dient dan ook te blijven investeren om onze democratie en vrede te garanderen en te beschermen. Jobs creëren is een andere zaak en beide elementen vergelijken is een appelen en peren kwestie. Het feit dat de economie ‘moet’ groeien is een verloren zaak, ook het feit dat er meer jobs moeten aangeboden worden. We zijn met teveel op deze aardbol en meer jobs worden vervangen door machines en computers. Deze paradox zal blijven zolang men in economische groei blijft geloven.
Met citaat antwoorden
Oud 23rd November 2014, 13:30
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User

Ik heb (buiten het feit dat het geld nog steeds bij de rijken zit) nog een andere jammerlijke vaststelling. Ik heb het over uitgaven die in dezer tijden van crisis en geldproblemen naar mijn mening echt niet door de bocht kunnen. Zo wil onze regering altijd maar besparen bij het werkvolk, op pensioenen,.... Dit terwijl het dan geld wil uitgeven aan zaken zoals Midden-Brabant. Hier is mijn verstand toch echt te klein voor. Een naamverandering van een provincie kost bakken vol geld. Tal van documenten moeten worden aangepast, websites, bordjes langs de weg met daarop de tekst: 'de provincie ... heet u welkom' en ga zo maar door. Gaan we ons geld aan zulke zaken dan wel uitgeven?
Om maar een voorbeeld te geven van de rariteiten van vandaag de dag, waar ik met mijn hoofd niet bij kan.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:23.