actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2014, 18:05
Dennis.B*roeckx Dennis.B*roeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 55
Leerlingen missen ‘goesting’ om te studeren

Leerlingen uit het tweede jaar secundair onderwijs ondervinden weinig uitdaging, plezier en nieuwsgierigheid tijdens het studeren. Ze voelen het eerder als een druk. Dat blijkt uit een studie van het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), enkele grote hogescholen en universiteiten.
Twee jaar geleden werd een grootschalig 'onderwijsloopbaanonderzoek' (OLB-onderzoek) bij de Vlaamse leerlingen opgezet. Het OLB-onderzoek is een realisatie van de Centra voor Leerlingenbegeleiding, de hogescholen Howest, Thomas More en Vives, en de universiteiten KULeuven, VUB, en UGent. Het onderzoek moest de factoren in kaart brengen die bepalend zijn voor de studiekeuze bij de overgang van de eerste naar de tweede graad in het secundair onderwijs.

Gisteren werd de eerste conclusie van dat onderzoek al bekend gemaakt: maar weinig leerlingen zoeken spontaan informatie op over hun nakende studiekeuze. ‘De keuze wordt doorgaans gemaakt op aanraden van leraars en ouders, die zich laten leiden door de capaciteiten en de schoolresultaten van de leerling’, zei Johan David, verantwoordelijke voor de onderwijsloopbaanbegeleiding bij de Vrije CLB-Koepel. David wil dat er in de toekomst minder gekozen wordt op basis van wat ouders en leraars ‘normaal vinden’.

‘Moetivatie’

Vandaag werd het volledige rapport voorgesteld. Ook de rest van de resultaten zijn niet zo bemoedigend. De centrale conclusie is dat leerlingen weinig plezier ondervinden tijdens het leren. ‘Alarmerend, aangezien plezierbeleving en goesting om te leren, technisch autonome motivatie, een belangrijke voorspeller is van leerprocessen, betrokkenheid en welbevinden', klinkt het. Volgens het CLB, de hogescholen en de universiteiten is er sprake van 'moetivatie', om het met een ‘nieuw’ woord te zeggen.

Er kunnen wel enkele maatregelen worden genomen, zoals het aanstellen van onderwijsloopbaanbegeleiders die jongeren motiveren. Dat moet de interesses en overtuigingen bij de leerlingen zelf ontluiken. Ook de scholen zelf kunnen de goesting om te leren versterken.

Bron: door evg | Bron: belga
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141119_01384501

Mening: Dit is zeker slecht nieuws. Als de leerlingen tegen hun "goesting" alles moeten leren zal het een stuk minder effect hebben dan wanneer ze de leerstof willen kennen en willen begrijpen en er ook iets voor willen doen. Ook als ze er bepaalde lesonderwerpen interessant vinden kunnen ze op basis hiervan later een studiekeuze maken, nu luisteren ze gewoon naar wat van hun wordt verwacht. Jongeren moeten zelf een richting kiezen die hun interesseert en enkel zij zelf weten wat voor hun de op vlak van interesse de beste keuze is. Als ze nu eenmaal opletten en graag hun boeken is open slaan gaan ze misschien verder nadenken en hun interesses vinden. Misschien komt de "moetivatie" hoe dat ze het hier noemen wel door slechte leerkrachten, dus ziet de toekomst er al beter uit want er komen een hoop nieuwe en goede leerkrachten aan.

Laatst aangepast door Dennis.B*roeckx : 19th November 2014 om 18:11.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2014, 11:51
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
Dit is inderdaad een spijtige conclusie, maar er kan wat aan gedaan worden. Ik denk dat er voornamelijk een goed overleg moet ontstaan tussen de verschillende partijen: ouders, leerlingen, leerkrachten en CLB. Leer leerlingen kennismaken met zoveel mogelijk studierichtingen. Organiseer een studierichtingen beurs (in Antwerpen bijvoorbeeld, zoals ze voor de hoge scholen en universiteiten doen), ga op bezoek bij verschillende studierichtingen, laat leerlingen kennismaken met zoveel mogelijk verschillende beroepen. Reik hen veel informatie aan en begeleid hen. Maar vooral, laat hen zelf kiezen. Kies niet voor hen. Teveel jongeren komen terecht in een richting die ze niet zelf gekozen hebben. Dat er dan geen studiemotivatie is bij de leerlingen, dat kan ik begrijpen. Ga op zoek naar wat ze willen, bespreek hun talenten met hen… Dit is de taak van elke betrokkene bij de leerling, maar de school heeft hier wel een enorm groot aandeel in.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.