actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2014, 09:30
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
Kinderopvang krijgt pedagogische leidraad

Voor het eerst lanceert de Vlaamse overheid een pedagogisch raamwerk voor de kinderopvang. Tot nog toe golden er alleen praktische richtlijnen voor die sector. Op termijn moeten er ook tot pedagogische inspecties komen.

Vandaag stellen de Vlaamse minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) en Kind en Gezin voor het eerst in Vlaanderen een pedagogisch raamwerk voor de kinderopvang voor.

Kinderopvang is zoveel meer dan zindelijkheidstraining. Hij heeft een maatschappelijke functie ten aanzien van de kinderen, de ouders en de maatschappij, stelt de visietekst.

‘De Oeso heeft Vlaanderen al meermaals op de vingers getikt omdat zo’n pedagogisch curriculum voor de kinderopvang ontbrak’, zegt professor Michel Vandenbroeck (U Gent). Zijn vakgroep sociale agogiek werkte het raamwerk uit, samen met professor Ferre Laevers (KU Leuven) en zijn Expertisecentrum voor Ervaringsgericht Onderwijs.

Het pedagogische raamwerk is een visietekst, een leidraad die zegt wat de kinderopvang aan kinderen moet aanbieden, maar niet hóé hij dat moet doen. Daar blijft de opvang vrij in. ‘Het is geen opgestoken vingertje, meer een leidraad', aldus Vandenbroeck. Het pedagogische raamwerk vertrekt niet van wat de kinderen allemaal moeten doen of kunnen, maar beklemtoont net wat de kinderopvang moet aanbieden.

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141118_01383708
Datum: 19 november 2014

Mijn mening: Ik vind het goed dat de Vlaamse overheid kinderopvangen meer wil gaan controleren op hun pedagogische aanpak en ze een richtlijn geven over wat ze de kinderen moeten aanbieden. Kinderopvang is namelijk de eerste kennismaking van kinderen met elkaar en ook met het onderwijs. Naar mijn mening is het dus belangrijk dat de pedagogische aanpak van de kinderopvang goed gebeurd. Ouders kunnen dat moeilijker controleren of zien pas na een langere tijd hoe de kinderopvang goed of minder goed functioneert. Als de overheid een richtlijn maakt en ook controleert of deze richtlijn goed wordt toegepast kan je als ouder gerust zijn dat je kind pedagogisch goed begeleid wordt.

Laatst aangepast door Annelies H*nssens : 19th November 2014 om 09:39.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.