actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd November 2014, 16:26
j*na.toelen j*na.toelen is offline
Registered User

Colosseum moet weer toneel van spektakel worden

Als het van de Italiaanse Culturminister afhangt, moet het Colosseum in Rome weer een plaats van spektakel in open lucht worden. Dario Franceschini steunt het idee van een archeoloog, die voor een nieuwe arena in het 2000 jaar oude monument heeft gepleit. "Ik hou wel van het idee om het Colosseum zijn arena terug te geven. We hebben enkel een beetje moed nodig...", schrjift de minister op Twitter.

Het amfitheater in Rome had tot de 19e eeuw een arena, waarvan de onderbouw dan bij opgravingen blootgelegd werd. Archeoloog Daniele Manacorda had in het tijdschrift Archeo geschreven dat het Colosseum met de bühne ook "zijn ziel" was kwijtgeraakt.

Met een arena is het niet langer een aan de toeristen overgeleverd "surrealistisch oord". Manacorda heeft als inwijdingsspektakel zowel judo, Grieks-Romeins worstelen, een kinderkoor, poëzievoordrachten of een kiteshow in gedachten.

Het Colosseum werd tussen 70 en 80 na Christus gebouwd en was bij de oude Romeinen het bloedige schouwtoneel voor publieke terechtstellingen of gladiatorengevechten.

Naast het Forum is het één van de populairste toeristische trekpleisters in Italië. Jaarlijks krijgt het rond de vijf miljoen bezoekers over de vloer. Momenteel wordt het voor ongeveer 25 miljoen euro gerestaureerd, waaraan het modeconcern Tod's zijn steun heeft verleend.

Bron: 2 november 2014/De redactie
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/c...olosseum-toneel

Mening: Over dit artikel is mijn mening een beetje verdeeld. Langs de ene kant zou ik het goed vinden dat het Colosseum terug een heel toneel van spektakel zal worden, maar toch heb ik zo mijn twijfels. Om het Colosseum nog een grotere trekpleister te maken in Italië is het zeker een goed idee om een paar veranderingen aan te brengen. Manacorda heeft hier zeker een paar zeer goede ideeën voor om het Colosseum als trekpleister nog groter te maken. Zelf ben ik ook al in het Colosseum geweest en zou ik het jammer vinden als ze van zoiets mooi alles willen veranderen. Mijn mening is dus verdeeld, maar in eerste instantie zou ik toch niets aan het Colosseum willen veranderen.

Laatst aangepast door j*na.toelen : 2nd November 2014 om 16:33.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:47.