actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2014, 20:10
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Afgekeurd bij autokeuring, half uur later plots wél groene kaart

Afgekeurd bij autokeuring, half uur later plots wél groene kaart
woensdag 29 oktober 2014, 13u38Bron: VMMA

Tientallen mensen die bij een eerste autokeuring een rode kaart kregen, maar na enkele minuten hun wagen hebben laten herkeuren, zijn toch door de keuring geraakt. Dat blijkt uit een rondvraag van Het Belang van Limburg. Klinkt als willekeur, maar dat spreken de autokeuringsbedrijven tegen.
Als uw auto voor de afstelling van de lichten wordt afgekeurd, dan kan u misschien doen zoals Livin Heyens deed. Livin Heyens bood woensdag 22 oktober zijn wagen aan voor een controle bij het keuringsstation van As. De auto kreeg een rode kaart, wegens slecht afgestelde lichten. Livin baalde, betaalde en besloot om voor de gein eens niet terug naar Diepenbeek te rijden. Hij stapte in, reed rond de blok en bood zijn wagen terug aan bij de keuring. 'Geen half uur later had ik mijn groene keuringskaart', zegt Livinin Het Belang van Limburg. 'Ik heb dat meteen bij de stationschef gesignaleerd. Ah bon, dan zullen uw lichten nu plots goed staan, was zijn antwoord.'

'De kans dat dit succes oplevert, is zo goed als nihil', reageert Pascal Cortens van de Autoveiligheid. 'Het toestel dat de juiste afstelling van de lichten meet, doet dit op basis van licht-donkercontrasten van de autolampen. Bij oudere lampen is het contrast vaak minder scherp afgelijnd, wat bij een heel klein percentage metingen een doorlaatfout kan opleveren ten voordele of ten nadele van de klant. De keuringshistoriek van dit toestel leert dat er in het verleden nog moeilijkheden zijn geweest met de lichten van deze wagen. Overigens kan het afstellen van een koplamp in minder dan een minuut, bijvoorbeeld op de parking van de autokeuring.'

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...141029_01348377

Eigen mening:
Dit is waarschijnlijk niets nieuws, maar ik stel me ook steeds vragen bij de autokeuring. Ik rijd zelf met een oude wagen, en elk jaar vinden ze wel iets nieuws, maar verdwijnt er iets anders van mijn kaart. Zo'n vier jaar lang heb ik op mijn keuringskaart een opmerking gekregen over de benzineleiding of remleiding. Om het jaar wisselde het af, dan stond het ene er op, dan het andere. Elke keer ging ik naar de garage om alles laten na te kijken, maar er was nooit iets aan mijn wagen aan. Dit jaar zette men er weer iets van de remleidingen op, anders geformuleerd dan de afgelopen vier jaar, en ditmaal hadden ze het bij het rechte eind. Er moest een klein stukje vervangen worden...
Ook met de afstelling van de lichten heb ik wel eens problemen gehad. De auto werd afgekeurd voor de verkeerde afstelling, ik naar de garage, de garagist stelde de lichten wat bij, maar volgens de garagist stonden ze eigenlijk goed. 's Anderendaags terug naar de keuring, en de lichten waren nog niet goed genoeg afgesteld. Dus terug naar de garage, de garagist kon niet meer voor me doen, dus de volgende dag waagde ik nog een kansje. En alles was ineens in orde.
Niet te begrijpen toch? Ik vraag mij echt af hoe alles beoordeelt wordt op de autokeuring. Verder stel ik me ook de vraag of daar toch niet gesjoemeld wordt hoor.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th October 2014, 21:18
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Ik vind het vrij raar dat een auto na een kwartier wel goedgekeurd werd. Ik heb het bericht op het nieuws van VTM gezien. Ikzelf ben nog nooit naar een autokeuring gegaan, maar er zijn genoeg kennissen die al problemen hebben gehad op een keuring, waarbij er toch bijna niets mis was aan de auto. Ik heb ook een buikgevoel dat het hier puur om een 'loterij' gaat. Er is soms dus een gezonde portie geluk nodig om een goed gekeurde auto te hebben...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2014, 09:52
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik vind het heel bizar dat dit kan. Een auto die afgekeurd wordt, is enkele minuten later weer goedgekeurd. Het gaat nu maar om lichten zou je kunnen zeggen maar dit is volgens mij toch wel zeer belangrijk voor de veiligheid. Vaak zie ik mensen rondrijden met maar één koplamp die werkt en in het donker kan dit echt gevaarlijk zijn want dan zou je kunnen denken dat het om een bromfiets gaat. Volgens mij is het met slecht afgestelde lichten rijden dus ook gevaarlijk.
Het feit dat ze zeggen dat je op de parking dit kan afstellen kan best wel zo zijn. Maar hoeveel mensen weten hoe ze dit moeten doen. Dan moeten het toch ook echt al garagisten zijn. Volgens mij is dit dus niet juist en moet hier iets veranderen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.