|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
"God is geen tovenaar": paus Franciscus accepteert evolutietheorie
"God is geen tovenaar": paus Franciscus accepteert evolutietheorie
Volgens paus Franciscus zijn de evolutie- en de bigbangtheorie helemaal niet onverzoenbaar met het katholieke geloof. Beide wetenschappelijke theorieën vereisen zelfs het bestaan van een God, zegt hij. "De oerknal spreekt de tussenkomst van een schepper helemaal niet tegen", zei paus Fransiscus gisteren in een toespraak voor de Pauselijke Academie van Wetenschappen in het Vaticaan. Daar werd een buste van de vorige paus, Benedictus XVI, ingehuldigd. Volgens Franciscus vereist de bigbangtheorie het bestaan van zo'n schepper zelfs, want "de wereld is niet uit chaos ontstaan". Het scheppingsverhaal in de bijbel kan ons een verkeerd beeld van God geven, waarschuwde de paus. Hij benadrukte dat de schepper geen "tovenaar met een toverstok" is, maar "een opperste wezen dat creëert uit liefde". Vrijheid Ook de evolutietheorie valt volgens Fransciscus perfect te rijmen met het bestaan van God. "Evolutie in de natuur botst niet met het creationisme. Levende wezens kunnen niet evolueren als ze niet eerst geschapen werden." De mens speelt volgens Franciscus een uitzonderlijke rol in het evolutieverhaal. "God gaf de mens een ander soort autonomie dan de rest van de natuur: de vrijheid." Volgens sommige experts zijn de uitspraken van de pontifex een belangrijke stap weg van de creationistische 'pseudotheorieën' die zijn voorganger Benedictus XVI omarmde. Franciscus sluit nauwer aan bij bijvoorbeeld Pius XII, die als eerste paus de oerknal echt accepteerde en Johannes Paulus II, die de evolutietheorie "een bewezen feit" noemde. Toch had Franciscus enkel lovende woorden over voor zijn voorganger: "Benedictus XVI was een uitstekende paus. Zijn liefde voor de waarheid beperkte zich niet tot filosofie en theologie, maar betrok zich ook tot de wetenschap." Bron: De morgen, 28/10/2014 http://www.demorgen.be/buitenland/-...eorie-a2104170/ Mening: Dat de Kerk probeert om de wetenschap te omarmen, en dan meer bepaald de evolutietheorie, is een goede zaak voor het geloof. Heel veel mensen zijn tegenwoordig niet meer gelovig omdat de Kerk niet mee evolueert met de gedachtegang van de mens. Door deze erkenning stelt de Kerk zich meer open voor mensen die ruimer denken. Mensen die geloven dat God niet alles geschapen heeft, maar die wel denken dat God het begin moet hebben gegeven zullen zich nu misschien toch aansluiten bij de Kerk. Het is een goed teken dat de Kerk zich niet meer zo halsstarrig vast klampt aan de Bijbel.Dit meer open beleid van de Kerk kan zeer zeker geen kwaad. |
|
|||
|
|||
Iedereen draagt bij aan de hype van deze paus terwijl veel van wat hij aan het doen is niet nieuw is voor de Katholieke kerk.
Deze heeft de Big Bang namelijk al lang erkend. Ze hebben zelfs al het bestaan van buitenaardse wezens aangehaald en bevestigd dat deze "marsmannetjes" gedoopt tot christen zouden kunnen worden. Deze paus gaat dus vooral heel goed om met de media en eerlijk gezegd, ik apprecieer het hoe dan ook want hij laat zien dat de Kerk een eeuwenoude instelling is die nu toch probeert te overleven in een moderne samenleving. Of deze nu echt een belangrijke positieve rol kan spelen in de toekomst is een andere vraag. Om mijn absolute loyaliteit te krijgen zullen ze toch iets meer uit hun schulp moeten komen. Ik denk maar aan wereldwijd voorbehoedsmiddelen uitdelen in ontwikkelingslanden bijvoorbeeld. Ze zouden ook een belangrijke voorbeeldfunctie kunnen aannemen in ecologische zaken. Herinner de mensen eraan dat we de aarde in bruikleen hebben gekregen en dat het onze verantwoordelijkheid is om hier zorg voor te dragen in plaats van altijd maar weer over abortus of homoseksualiteit te discussiëren. Ik wil hier geen mensen mee beledigen maar deze zijn triviaal in vergelijking met andere discussiepunten van vandaag. Bovendien zegt 10 miljard mensen op een aardbol meer dan genoeg in het debat van abortus en voorbehoedsmiddelen. |
|
|||
|
|||
Met het lezen van dit soort berichten, krijg ik meer en meer in de gaten dat de kerk wil bouwen aan een nieuwere identiteit. Aan het hoofd van deze vernieuwing staat de paus, die in mijn ogen zeer revolutionair overkomt tegenover zijn vele voorgangers die eerder conservatief vasthielden aan het 'oude' geloof. Deze paus Fransiscus wijst niet-gelovigen niet met de vinger, ook zij kunnen in de hemel komen, zei hij. Dat is een uitspraak die ik ben blijven onthouden. Ook wil hij meer vrouwen betrekken in het kerkelijke leven. Hij wil er nog geen kardinalen van maken en ook zijn mening over homoseksualiteit kan nog worden verbeterd.
Toch vind ik met de komst van deze paus, dat de kerk een stap in de goede richting heeft gezet. Ook met dit bericht over het 'aanvaarden' van de evolutietheorie, toont hij zich als een 'moderne' paus. Ik ben alvast benieuwd naar zijn vervolg en ik hoop dat ook onderwerpen zoals homoseksualiteit, abortus, wetenschap,... bespreek kunnen worden gemaakt binnen de kerk. |