|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
8 op de 10 hebben toegang tot social media op kantoor
8 op de 10 hebben toegang tot social media op kantoor
Twitter, blogs en fora zijn handige kanalen voor een snelle vraag of een instant opzoeking. Steeds meer werknemers gebruiken ze dan ook professioneel, is te horen bij Kluwer Opleidingen. Toch heeft nog niet iedereen toegang tot deze digitale tools. Kluwer Opleidingen onderzocht dit jaar voor de derde keer op rij het gebruik van social media in bedrijven. Aan het onderzoek namen 3.312 werknemers deel. Vier op de tien werknemers zeggen dat ze social media professioneel gebruiken. Meestal (93%) dienen ze om te netwerken, om informatie op te zoeken of om beroepsmatig up-to-date te blijven. Twee op de drie recruiters en hr-professionals zetten de digitale kanalen in om nieuwe werknemers aan te trekken. LinkedIn op kop, Twitter blijft achter Voor al deze activiteiten gaat de grootste voorkeur uit naar LinkedIn (83%). Twitter hinkt achterop: slechts één op de drie werknemers gebruikt de ‘populaire’ berichtensite. Eigen bedrijfskanalen, zoals Yammer of Chatter, worden slechts door 28 procent van de werknemers gebruikt. Eén op de vijf respondenten zegt een voorkeur te hebben voor social media, blogs en fora om professioneel up-to-date te blijven. Volgens Kluwer Opleidingen speelt de opmars van leren via smartphone en tablet een belangrijke rol in de populariteit van ‘social learning’. Vooral in het weekend en ’s avonds worden die toestellen massaal gebruikt om ‘bij te blijven’. Geen toegang Sommige bedrijven zijn zich goed bewust van de populariteit van social media. In 2013 bood maar 7,5 procent van de bedrijven leren via social media aan. Dit jaar doet 16 procent van de werkgevers dit al. Maar niet iedereen volgt. Meer dan een op de vijf respondenten (22%) zegt geen toegang te hebben tot social media op het werk. “Dat is een jammere zaak”, vindt Miek Wouters, learning consultant bij Kluwer Opleidingen. “Uit de resultaten van de enquête blijkt duidelijk dat professionals die social media inzetten voor hun werk vaak ook de meest gedreven medewerkers zijn. Ze volgen veel opleiding, hebben ambitie, werken vaker overuren en zien zichzelf en hun bedrijf als succesvol. Hen de toegang tot social media ontzeggen kan een averechts effect hebben.” Bron: De Standaard 27/10/2014 Mening: Op het eerste zicht lijkt dit artikel misschien minder maatschappelijk relevant, maar dat is het dus zeker niet. Uit onderzoek blijkt namelijk dat acht op de tien werknemers gebruik maakt van 'social media' om beroepsmatig up-to-date te blijven. De meest populaire site blijft linkedIn. Via deze site leggen heel wat mensen professionele contacten. Bovendien is 'social media' tegenwoordig ook een middel om te netwerken of informatie op te zoeken. Dergelijke sociale media zijn volgens mij ook een gemakkelijkere weg om contacten te leggen met andere bedrijven of om nieuwe werknemers te zoeken. Ik vraag me echter wel af of 'social media' altijd te betrouwen is. Sites die door de bedrijven zelf opgericht worden zullen wel betrouwbaar zijn, maar openbare sociale media als LinkedIn of Twitter zijn in mijn ogen toch net iets minder betrouwbaar. |