|
|||
|
|||
Groene energie valt stil
Groene energie valt stil
Eén biogascentrale, zeven windturbines en 2.700 zonnepanelen. Meer groene installaties kwamen er dit jaar niet bij in Vlaanderen. Dat leren statistieken van de energieregulator VREG. Hoewel de cijfers voor het laatst zijn bijgewerkt in september is de trend duidelijk. Groene energie is geen interessante investering meer. 2013 was een rampjaar en 2014 lijkt niet beter te worden, schrijft De Morgen. Ter vergelijking: in 2011 werden in Vlaanderen nog twintig windmolens op land, vier biogas- en vijf biomassacentrales, een waterkrachtcentrale en 84.000 zonnepanelen opgestart. Samen goed voor 927 megawatt groene energie. Vorig jaar werd er slechts voor 94 megawatt bijgebouwd, een tiende. Dit jaar zitten we voorlopig aan amper 42 megawatt, nog geen twintigste. Het grootste probleem is dat niemand nog geďnteresseerd is om zonnepanelen op zijn dak te leggen. Maar ook de andere investeringen zijn de laatste twee jaar stilgevallen. Er is schrik om niet uit de kosten te geraken, klinkt het in de sector. Bron: De Standaard 21/10/2014 Mening: Uit onderzoek blijkt dat steeds minder mensen nog investeren in groene energie. Het jaar 2013 was al een rampjaar, maar 2014 doet het niet veel beter. Ik vind het te betreuren dat er steeds minder in groene energie geďnvesteerd wordt. Al snap ik wel dat veel mensen schrik hebben om niet uit de kosten te geraken na hun investering. Bovendien is dit gegeven ook zeker geen goed nieuws voor op de opwarming van de aarde, want deze zal aan een hoog tempo verdergaan. Bovendien zullen de fossiele brandstoffen ook niet eeuwig meegaan en zal er een moment komen waarop we moeten overschakelen op groene energie. |
|
|||
|
|||
Dit is inderdaad niet zo'n goed nieuws. Ik was altijd al van van groene energie omdat het zo'n goede oplossing lijkt te zijn voor het te veel aan broeikasgassen die de lucht vervuilen. Bij de lancering van de zonnepanelen was de vraag hier naar zeer groot omdat men zeer goede subsidies uitkeerde. Helaas zijn deze gaan dalen door de te grote vraag. Het lijkt dat het sinds dien enkel is blijven dalen.
Ik hoop dat men de groene energie niet zo maar zal laten vallen. Men zou deze markt terug moeten opkrikken. Subsidies verhogen of de kosten verlagen lijkt me een goede oplossing, dit is echter kort door de bocht en het zal wel wat ingewikkelder in elkaar zitten. Ik denk dat de oliemaatschappijen er nog altijd tussen zitten. Zij zijn geen fan van groene energie omdat het hun grote concurrent is. Ik vind het erg dat deze bedrijven hun eigen belangen en hun eigen winsten voorop stellen aan het welzijn van deze planeet. Helaas zal het zo altijd blijven. |
|
|||
|
|||
Zoals al eerder gezegd, is dit inderdaad niet zo'n goed nieuws. Het is spijtig dat er niet meer wordt geďnvesteerd in groene energie want het heeft veel voordelen voor onze planeet. Een nadeel is nochtans dat het duur is om je in te zetten voor groene energie. Het Spaans eiland El Hierro draait voor 100% op groene energie door een enorme wind-en waterturbinecentrale. Het heeft veel geld gekost, maar misschien kunnen we daar wel iets van leren? Misschien moet niet elke burger afzonderlijk iets doen, maar kunnen we er samen wel iets aan doen? Ook willen ze binnen enkele jaren alleen maar elektrische wagens. Dit lijkt me voor ons ook een goed initiatief omdat veel mensen hun comfort niet willen opgeven (snel de auto nemen) maar wel een steentje willen bijdragen aan het milieu. Ik hoop dat er snel initiatief genomen wordt voordat het te laat is.
|