actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 20th October 2014, 03:01
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Wink Wat solliciteren en daten gemeen hebben

Wat solliciteren en daten gemeen hebben

In een sollicitatiegesprek beweren dat je de baan koste wat het kost wil, is hetzelfde als een trouwaanzoek doen na je eerste date. “Solliciteren en daten lijken dan ook erg op elkaar”, vertelt carrièrecoach Katrin Van de Water. Ze legt uit waarom.

“Vaak zie ik mensen lachen als ik in een coaching zeg dat solliciteren en daten meer met elkaar gemeen hebben dan ze denken. En toch is het zo”, vertelt Katrin Van de Water.

Bewust de aandacht trekken is cruciaal voor zowel daten als solliciteren. “Bij een sollicitatie hebben beide partijen vooraf 'iets' over elkaar gelezen waardoor wederzijds interesse is gewekt. Beide 'profielen' kwamen elkaar tegen. Het oog van de sollicitant is gevallen op een interessant bedrijf en/of een interessante vacature. Het bedrijf heeft de sollicitant opgemerkt door zijn in het oog springende cv, aparte sollicitatiebrief of zijn goed opgebouwd LinkedIn-profiel. Een datum voor een eerste kennismaking is geprikt.” De spanning stijgt …

Trouwen met je blind date?

“In deze fase beweren dat je de baan koste wat het kost wil, is hetzelfde als zeggen dat je wil trouwen met je blind date! En toch hoor ik dit vaak”, merkt carrièrecoach Katrin Van de Water.

Hierdoor zijn de verwachtingen erg hoog gespannen. Hoe kan je te weten komen of het een goede match is? Weten wat je wil en wat bij je past, is hiervoor heel belangrijk. Sta vooraf stil bij wat je écht wil, wat voor jou belangrijk is, wat je te bieden hebt en wat je verwacht te krijgen. Zie je de parallellen met daten? Als je een succesvolle en langdurige relatie wil, zijn dat ook cruciale zaken om te achterhalen.

“In het sollicitatiegesprek ga je checken of dit bedrijf past bij jouw waarden, en of je dagelijks de dingen gaat kunnen doen die jij goed kan én leuk vindt. Ook belangrijk: kan je jezelf ontwikkelen in de richting die bij jou past? Benoem deze zaken tijdens het gesprek. Zo krijgt de werkgever een duidelijk beeld van jou. Is het niet voor deze functie, dan is er misschien intern of extern een andere job die nog beter bij je past”, zegt Katrin Van de Water.

Focus op je doel

“Droom groot! Het kan helpen om je ideale werkdag uit te schrijven. Van je droomprins(es) op het witte paard heb je toch ook een duidelijk beeld? Zo wordt het verlangen naar het creëren van die nieuwe werkelijkheid groot genoeg, het verlangen wordt groter dan de angst. Door te focussen op je doel en niet op je angst kom je sneller in beweging en dichter bij je doel. Het is immers spannend om nieuwe wegen te bewandelen en vertrouwde dingen achter te laten.”

Doe niet té veel water bij de wijn

“Het bedrijf heeft een 'probleem' dat hen geld kost. Ze zijn op zoek naar een oplossing en gaan kijken of jij die oplossing zou kunnen zijn. Een sollicitant heeft ook een 'probleem', wat hem energie en misschien geld kost: namelijk het niét hebben van een leuke baan, en hij is op zoek naar een oplossing. Ook twee vrijgezellen die op date gaan, willen een leemte in hun leven opvullen en besnuffelen elkaar om te zien of er een ‘klik’ is.

In het sollicitatiegesprek gaan bedrijf en sollicitant kijken of ze iets voor elkaar kunnen betekenen. Het stellen van gerichte vragen brengt duidelijkheid. Dit wil zeggen dat de kandidaat ook 'nee' mag zeggen als hij merkt dat dit niet de juiste biotoop is om zich als een vis in het water te voelen ... Voel je als sollicitant niet ‘minder’ dan de recruiter die voor jou zit, hij is ook maar een mens. Ik gebruik vaak de term ’gelijkwaardig solliciteren’.”

Zoek naar de ‘ware’

Heb je het moeilijk met ‘nee’ zeggen? Denk dan aan al die prinsen of prinsessen op het witte paard die jou afgewezen hebben. Of die keer dat jij zelf iemand de bons hebt gegeven omdat hij of zij niet de ‘ware’ was.

Katrin Van de Water: “Blijf dus zoeken naar de ‘ware’ job. Geef niet te snel op en doe niet té veel water bij de wijn... Net zoals op de datingmarkt zijn er ook op de jobmarkt heel wat kandidaten: er is vast wel een bedrijf en functie die écht bij je past. Heb er vertrouwen in en onderneem actie! Mensen durven dikwijls gewoon niet te springen.”

5 tips om succesvol te solliciteren

Dus Katrin, wat hebben we geleerd vandaag …?

+ Zorg voor een goede eerste indruk: een cv, brief en LinkedIn-profiel die bij jou passen en waardoor interesse gewekt wordt.
+Weet wat je wil.
+ Bereid je gesprek goed voor.
+Stel gerichte vragen.
+Stel je gelijkwaardig op en heb vertrouwen.

Katrin Van de Water is carrièrecoach.

Blog Jobat, s.d.
Oud 27th November 2014, 11:44
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User

Na het lezen van dit artikel besef ik dat er inderdaad veel gelijkenissen zijn tussen solliciteren en daten. Ik ben ook al deels aan het nadenken over mijn toekomst en hoe ik mijn job wil later. Het is vreemd dat de schrijver van dit artikel die gelijkenissen zo simpel aankaart. Ik had nog nooit eerder nagedacht over een verband tussen deze twee zaken.

Enerzijds is het als sollicitant belangrijk om te zeggen wat jij graag zou wensen, maar anderzijds kan de sollicitant te verlegen zijn om te zeggen waar het op staat. Die persoon kan ook de indruk hebben dat die niets te zeggen heeft en alles moet doen wat de CEO voorstelt, maar in een sollicitatiegesprek is het dus ook belangrijk dat jij jouw eigen wensen aanhaalt en deze duidelijk maakt aan jouw baas (in spe).

In het begin zou ik nog niet te groot willen dromen. Ik ga al heel blij zijn als ik ergens werk in de buurt vind, waar ik met de fiets heen kan rijden. Ik vind de afstand al een zeer belangrijk gegeven voor het vinden van een nieuwe job. Als ik een geïnteresseerde school vind in de buurt, kan ik eventueel beginnen met te dromen over 'meer'. Ik vind het dus belangrijk dat je als sollicitant zeker in het begin met de voetjes op de grond staat.
Met citaat antwoorden
Oud 1st December 2014, 13:27
w*nnesvanbavel w*nnesvanbavel is offline
Wannes Van Bavel

Solliciteren is als daten... Ieder zijn gedacht natuurlijk maar ik denk daar toch iets anders over. Als je inderdaad nog nooit een job/lief hebt gehad en je gaat voor de eerste keer die stap zetten, dan wil ik die vergelijking nog ergens begrijpen. Maar ik denk dat ondertussen er veel meer gesolliciteerd wordt naar andere functies en banen terwijl men aan het werken is dan dat er voor de eerste keer wordt gesolliciteerd... En moet je dit dan gaan vergelijken met vreemdgaan? Ambities hebben is dan 'pure evi'? Natuurlijk niet, daarom dat ik vind dat dit een zeer rare mening is van een jobcoach...
Ik ben wel blij met de reactie van degene die het artikel gepost heeft. Niet te veel dromen... Solliciteren voor een job als leerkracht is een heel ander gegeven dan solliciteren voor eender welke andere job. Natuurlijk zijn je CV en motivatiebrief belangrijk, net zoals dat gaat bij eender welke sollicitatie. Maar er zijn toch ook heel wat verschillen. Ambitie om ergens anders meer te gaan verdienen of iets dergelijks komt maar zeer zelden voor in de wereld van ons onderwijs. Eens je een goeie plek hebt dan voelen de meeste mensen geen behoefte meer om te veranderen. Terwijl dit bij een andere job toch wel een heel ander gegeven is. Promotie willen maken, meer gaan verdienen, je job van je baas ambiëren etc zijn toch zaken die je van een leerkracht minder verwacht.
Zie dat je CV aanspreekt, laat je motivatiebrief eruit springen maar vergelijk solliciteren maar niet met daten. Het zou wel eens tot rare interviews kunnen leiden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:52.