actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2014, 10:40
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
"Het bewijs: homeopathie werkt voor geen meter"

"Het bewijs: homeopathie werkt voor geen meter"

Chemicus Yvette d'Entremont vindt homeopathie klinkklare onzin, en wil dat apothekers eindelijk stoppen met de pillen en middeltjes te verkopen. Ze bewees voor eens en altijd dat de 'medicijnen' geen snars uithalen: ze slikte 50 pillen in één keer.

Hoewel er nog nooit echt wetenschappelijk bewijs gevonden werd dat homeopathie werkt, is het toch een bloeiende business. En dat is iets dat Yvette d'Entremont, een forensische chemicus uit Californië, verschrikkelijk kwaad maakt.

"Bij homeopathische middeltjes wordt het actieve bestanddeel verdund tot je de dosis zelfs niet meer kan meten. Kortom: er is geen medicatie meer in die pillen", aldus Yvette, die met haar alias Science Babe het filmpje op YouTube zette. "Volgens homeopathen heeft water 'een geheugen', en wordt een stof net krachtiger als je ze verdunt. Wat een bullshit! Patiënten verdienen beter!"
Om voor eens en altijd te bewijzen dat de pillen niets meer zijn dan wat suiker, neemt ze er 50 in één keer. "Ik weet hoe ik deze etiketten moet lezen", waarschuwt ze anderen om dit thuis te proberen. "Dus ik weet zeker dat er niets van medicatie inzit." Anderhalf uur later is de vrolijke Yvette nog steeds de oude. "Ik voel me zelfs niet een beetje duizelig."

De wetenschapster zal nu een petitie opstarten om nationale ketens te overtuigen om de remedies niet meer te verkopen. "Het is gewoon klinkklare onzin. Mensen zullen nog steeds producten kopen uit jullie winkels, maar het zullen dan tenminste producten zijn waarvan bewezen is dat ze werken."


Bron: http://www.demorgen.be/lifestyle/-h...meter-a2094318/ (geraadpleegd op 19/10/2014)

Mening:
Hoewel dit artikel niet wetenschappelijk ondersteunt is, stel ik mij ook serieuze vragen bij homeopathie. Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat zo’n soort medicatie effectief werkt. Het heeft volgens mij een sterk placebo-effect. Het is een geneesmiddel dat geen werkzame bestanddelen bevat, maar een positieve psychisch effect heeft door het vertrouwen in de werking van de behandeling. Voor mensen die hier sterk in geloven zal het ‘geneesmiddel’ werken. Voor mensen zoals Yvette zal het absoluut niet werken. Het afschaffen van deze geneesmiddelen zou ik niet doen. Het helpt bepaalde mensen om zich beter te voelen zonder echte medicatie te gebruiken. Tegenwoordig wordt er al zeer snel naar echte medicatie gegrepen. Door homeopathie kunnen we deze tendens verlagen zonder dat de mensen het beseffen.

Laatst aangepast door E*len.backx : 19th October 2014 om 10:45.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2014, 21:56
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Homeopathie werkt niet

Wat Ellen zei komt wel overeen met wat ik denk over homeopathie. Homeopathie heeft vooral een psychisch effect. Onze hersenen kunnen ons voor de gek houden. We kunnen hoofdpijn en buikpijn krijgen door stress, we durven niet gaan slapen na het zien van een enge film, als je gevallen bent krijg je pijn bij het zien van een wonde, we worden moe door verveling, ... . Allemaal psychologische voorbeelden. Als mensen niet geholpen kunnen worden door medicatie of als artsen niet meteen een oorzaak voor het probleem vinden, wordt homeopathie aangeraden. Mensen geloven erin, dit is goed. Het geloven kan er al voor zorgen dat het pilletje werkt. Homeopathie heeft nauwelijks bijwerkingen, mede omdat het zo erg verdund is dat het niet veel werkzame stoffen bevat. Waarom onnodig een geneesmiddel innemen waarbij de kans op bijwerkingen reëel is als het anders kan? Ik vind het goed dat mensen geloven in homeopathie, we slikken sowieso al genoeg 'echte' geneesmiddelen. Denk maar aan pijnstillers, vermageringspillen, energiepoeders, slaapmiddelen, ... . Geneesmiddelen zijn goed om de mens te weerhouden en te genezen van bepaalde kwalen, maar te veel is nooit goed. Daarom vind ik het een goede zaak dat homeopathie bestaat. Een combinatie van 'echte' geneesmiddelen en homeopathie lijkt mij ideaal. Zolang mensen blijven geloven in homeopathie zal het bij hen werken, dit geloof moeten we proberen te behouden. Dit is de enige manier om het onnodig teveel slikken van 'echte' geneesmiddelen tegen te gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.