![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Fietsen naar het werk zit in de lift
Bike to Work, het initiatief van de Fietsersbond, bestaat vijf jaar. Na vijf jaar telt Bike to Work ruim 24.000 fietsers, die dagelijks gemiddeld 17,6 kilometer afleggen.
Het programma ondersteunt werkgevers bij het stimuleren van hun werknemers om naar het werk te fietsen. Bij de start van Bike to Work in 2009 waren er 1.109 deelnemers; vandaag zijn dat er 24.309. De verhouding mannen-vrouwen is 57-43 procent. In het stedenklassement gaat het Brussels Gewest met 5.187 Bike to Work-deelnemers nipt Antwerpen vooraf (5.128 fietsers). In Gent stappen voor hun woon-werkverkeer 3.524 werknemers op de fiets. Volgens Dieter Snauwaert, Bike to Work-coördinator bij de Fietsersbond, tonen deze cijfers aan dat fietsen naar het werk enorm in de lift zit. ‘Nieuwe ontwikkelingen als de elektrische fiets, de fietsvergoeding, verbeterde fietskleding en -infrastructuur zullen de fiets verder stimuleren.’ De gemiddelde afstand die een Bike to Work-deelnemer aflegt, is 17,6 kilometer, terwijl de gemiddelde woon-werkafstand 12,4 kilometer bedraagt. Meer dan de helft van stedelijke verplaatsingen ligt zelfs onder de 10 kilometer. ‘Een langere fietsafstand houdt mensen dus niet tegen om voor de fiets te kiezen. De tweewieler bewijst daarmee zijn functie als waardevol duurzaam transportmiddel in het woon-werkverkeer’, stelt Snauwaert. De Fietsersbond spreekt van een positief signaal in een tijd waarin de Belgische mobiliteit grote problemen kent. Het verzadigde spoor- en wegennetwerk is tijdens de spitsuren voor 60 procent te wijten aan woon-werkverkeer. Volgens Snauwaert is het succes van Bike to Work grotendeels te danken aan het feit dat het zo weinig inspanning vraagt van een werkgever. Bron: De Standaard, 6 oktober 2014, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141006_01305781 Commentaar: Het doet mij deugd om te zien dat steeds meer mensen beslissen om de fiets te nemen i.p.v. de auto. Zelf kom ik ook nog steeds met de fiets naar school, terwijl ik een auto en rijbewijs ter beschikking heb. Deze positieve evolutie wordt onder andere mede veroorzaakt door het feit dat mensen zich steeds meer bewust worden van het feit dat er dingen zijn zoals milieuvervuiling e.d.. Het laten links liggen van de wagen is een van de manieren om aan te tonen dat je wel degelijk met het milieu begaan bent. Ik hoop dat de overheid mensen nog meer zal stimuleren om zich met de fiets te verplaatsen. Zeker in steden is dit toch het vervoersmiddel bij uitstek. Je moet namelijk niet in de file staan en raakt waarschijnlijk zelfs sneller op je werk. Volgens mij zal het aantal fietsende mensen nog toenemen, mocht de federale overheid beslissen om het kilometer rijden in te voeren. Laatst aangepast door j*rie.willems : 6th October 2014 om 17:16. |
#2
|
|||
|
|||
Mening
Ik vind het zeker en vast een goed initiatief om de fiets te nemen. Nog niet zo lang geleden hoorde ik dat wanneer je fiets pakt, je meer ontspannen voelt doordat je de stress van de file gaat ontwijken. Er zijn tegenwoordig ook vele bedrijven die fietsvergoedingen geven. Dit is een vergoeding die je per kilometer dat je fietst krijgt. Ik vind het toch al een heus aantal dat met de fiets gaat en, zoals J*rie vermeldde, denk ik toch ook dat deze mensen bewust bezig zijn met het milieu. |