actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2014, 21:43
hendrik.v*ndyck hendrik.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Grobbendonk
Posts: 46
Niet méér belasting op bedrijfswagens, maar lagere lasten op lonen

"De lasten op lonen in ons land horen bij de hoogste in Europa. Net daarom zijn extralegale voordelen, zoals bedrijfswagens, in België populair." Dat zegt Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder van ondernemersorganisatie Voka in een reactie op het bericht dat subsidies op bedrijfswagens nergens zo hoog zijn als bij ons.
lees ook
Subsidies bedrijfswagen nergens zo hoog als bij ons
De subsidies voor bedrijfswagens is in geen enkel land zo hoog als bij ons. Gemiddeld delen de OESO-landen 133 euro per maand en per bedrijfswagen subsidies uit. In ons land bedraagt het fiscale cadeau 230 euro. Op die manier mist de overheid 2 miljard euro aan belastingen.

Maar volgens Libeer moet men vooral kijken naar de reden waarom bedrijfswagens zo populair zijn. “De lasten op lonen in ons land horen bij de hoogste in Europa. Net daarom zijn extralegale voordelen, zoals bedrijfswagens, in België populair: ze leveren zowel voor de werkgever als de medewerker een voordeel op", klinkt het. "Het debat moet dus niet gaan over meer belastingen op bedrijfswagens, maar over lagere lasten op de lonen.”

"In vergelijking met onze buurlanden liggen de gemiddelde uurloonkosten in België 16 procent hoger", aldus nog Libeer. Dat heeft volgens hem vooral te maken met de hoge lasten die op arbeid worden geheven. Bovendien houdt een werknemer netto volgens hem ook minder dan de helft over van zijn brutoverloning.

“Voor ondernemingen is dit een hinderpaal om nieuwe medewerkers aan te werven, en werknemers merken dat bij een indexering of loonsverhoging, een groot stuk van hun bijkomende vergoeding wordt afgeroomd door de fiscus”, aldus Jo Libeer.

“Net daarom hebben wij in ons memorandum voor de federale verkiezingen een dubbele maatregel gevraagd. Ten eerste: een structurele verlaging van de werkgeversbijdrage op alle lonen van 33 naar 22%. En daarenboven: het verhogen van de belastingvrije basis voor werknemers, zodat zij elke maand netto meer kunnen overhouden.”

Eigen mening:

Ik ga akkoord met deze stelling. Men zou meer belast moeten worden op een bedrijfswagen. Mensen kunnen zo veel rijden als ze willen zonder dat ze daar voor hoeven te betalen, dit door een tankkaart van het bedrijf. Hierdoor rijden er meer auto's op de baan waardoor er meer vervuiling is van het milieu. Door meer belasting te heffen op een bedrijfswagen krijgt de overheid meer geld binnen en kunnen ze de last op de lonen verlagen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.