actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 31st July 2014, 11:24
Marijke.Kaekebeke Marijke.Kaekebeke is offline
Registered User

Doorbraak in honderden misdrijfdossiers dankzij internationale uitwisseling DNA

Voor het eerst hebben België en Nederland massaal DNA-gegevens uitgewisseld, en dat leidde meteen tot een spectaculair resultaat. In één klap leverde de vergelijking van de sporen 1.745 overeenkomsten op.

In 576 gevallen gaat het zelfs om een DNA-spoor op een plaats van een misdrijf in het ene land, dat nu plots gelinkt kan worden aan een DNA-profiel van iemand die in Nederland of België verplicht werd een staal af te leveren. Zo is in honderden zaken nieuwe hoop op een doorbraak. ‘Het biedt speurders nieuwe aanwijzingen, aanknopingspunten en mogelijke verdachten om een zaak alsnog op te lossen’, klinkt het.

Bovendien is het ook goed nieuws voor slachtoffers en nabestaanden: zij krijgen misschien te horen dat een dader gevat is of wat er met hun dierbare gebeurd is.

Binnenkort volgen gelijkaardige vergelijkingen van de Belgische DNA-gegevens met Franse en Duitse databanken.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140731_01198643

Datum: 31/07/2014

Mening:

Ik vind het zeer goed dat er DNA-gegevens eindelijk worden doorgegeven. Het resultaat is waarschijnlijk ook nog groter dan verwacht. Omdat men nu eindelijk die gegevens heeft kunnen uitwisselen worden er vele zaken opgelost of wordt er een heel ander licht op het proces geworpen. Dit kan in vele onderzoeken tot een grote doorbraak leiden lijkt me.

Vele families zaten jaren in onzekerheid en met heel veel vragen. Als men nu de dader kan opsporen of de zaak kan oplossen, rakelt dit natuurlijk terug veel gevoelens bij deze slachtoffers op. Ik denk wel dat dit tevens veel rust kan geven om te weten wie nu in fout is gegaan en dat deze persoon er indien nodig ook voor gestraft kan worden. Het lijkt me dus een zeer goede zaak dat die gegevens zijn uitgewisseld zodat er veel onopgeloste zaken afgerond kunnen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:56.