actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2014, 20:12
A*strid.Bastiaens A*strid.Bastiaens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 100
Omwonenden Tomorrowland gaan in beroep

Omwonenden Tomorrowland gaan in beroep


De zeven buurtbewoners die gekant zijn tegen het dancefestival Tomorrowland in Boom hebben beslist om beroep aan te tekenen tegen de beslissing van de kortgedingrechter. Dat bevestigt hun advocate Griet Cnudde.

De buurtbewoners hadden de rechter in hoofdorde gevraagd om het festival te verbieden en ondergeschikt om de organisatoren te verplichten de geluidsnormen te laten naleven die in een woongebied gelden.

De kortgedingrechter had hun vordering ongegrond verklaard bij gebrek aan hoogdringendheid en meende ook dat hun geschil met de festivalorganisatoren en de administratieve overheden beter door de rechter ten gronde beslecht kon worden. De zeven buurtbewoners leggen zich daar niet bij neer en gaan in beroep.

Bron: De Morgen, 12/05/2014
Eigen mening:
Dat het festival Tomorrowland nog wordt afgelast, zie ik niet gebeuren. De buurtbewoners zijn te laat in actie geschoten. Het festival is al binnen een aantal weken en de tijd is te kort om het nog af te lassen. Dat ze het nog altijd niet opgeven, vind ik verloren moeite. De kans dat de buurtbewoners hun gelijk gaan halen, is echt miniem. Daarnaast vind ik wel dat de organisatoren een aantal eisen van de klagers in acht kunnen nemen. Op zoek gaan naar een andere locatie is ook een mogelijkheid maar daar gaan waarschijnlijk ook weer mensen zijn die gaan klagen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2014, 21:46
w*nnesvanbavel w*nnesvanbavel is offline
Wannes Van Bavel
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Zoersel
Posts: 59
Ik vind het jammer dat de verdraagzaamheid bij ons Belgen (en bij nog vele westerse landen) zo is achteruitgegaan. Waarom die 7 of 8 buurtbewoners maar niet willen opgeven kan mij echt storen. Ik begrijp wel dat het festival voor (geluids)overlast zal zorgen maar het gaat (dit jaar) over 2 weekends. Het is voor niemand onmogelijk om eens een weekendje weg te gaan en zo zelf het beste te halen uit wat voor hen blijkbaar echt een weekend uit de hel moet zijn als je ziet hoe ver ze gaan om toch maar hun gelijk te krijgen.
We hebben de laatste jaren als België niet bijzonder veel om trots op te zijn buiten een occasionele topprestatie uit de sportwereld of een kanshebber op een Oscar. Op onze festivals mogen we wel trots zijn. Tomorrowland is zelfs hét dance festival van Europa en ver daarbuiten, dat bewijzen de duizenden buitenlanders die elk jaar voor 1 weekend afzakken naar de Schorre in Boom.
Maar niet alleen het festival imago en de lokale DJ's in ons land krijgen zo een boost. Alles wat erbij komt kijken, van de gemeente Boom tot onze nationale luchthaven vaart hier wel bij. Als je weet dat het festival vorig jaar meer dan 70 miljoen euro heeft toegevoegd aan de Vlaamse economie (transport, overnachtingen, handelszaken etc.) dan denk ik dat we gerust mogen stellen dat het festival zijn plaats heeft in de Schorre in Boom. Zolang het geen weken aan elkaar worden denk ik dat de lokale bevolking alleen maar blij kan zijn met dit festival in hun achtertuin.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th May 2014, 22:48
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Volledig akkoord met W*nnes. Die acht mensen kunnen twee weekends per jaar minder goed slapen en dat kan inderdaad lastig zijn. Maar wat met al die andere honderden/duizenden omwonenden die minstens evenveel geluidsoverlast moeten verdragen? Waarom klagen die niet allemaal 's werelds beste festival aan? Misschien omdat zij hier de meerwaarde van begrijpen voor het dorp Boom, voor alle handelaars in een directe straal van vijf kilometer, voor (zoals W*nnes al zei) de luchtvaartindustrie, de omliggende horeca enzovoort. Giganten zoals AB Inbev en Coca Cola zouden een substantieel gat zien in hun jaarlijkse inkomsten en dan heb ik het nog niet over de mensen die praktisch het hele jaar uitkijken naar dit festival om toch enige winst te maken (caféhouders, mensen die hamburgers in hun voortuin verkopen, ..)

Waar is onze verdraagzaamheid toch naartoe? Kinderen mogen niet meer op speeltuinen spelen omdat ze te luid hun vreugde verkondigen, kankerpatiënten worden praktisch uit hun appartement gejaagd omdat ze voor 'overlast' zorgen, je wordt voor het minste uitgemaakt voor racist of homofoob, ..

We zijn niet goed bezig, wij belgen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th May 2014, 09:12
M*thias Vermeiren M*thias Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulle
Posts: 93
Tomorrowland is een enorm begrip geworden in de festivalwereld. Mensen komen zelfs van Australië, Japan en Brazilië naar België om te dansen in Boom. Het domein De Schorre is één van de belangrijkste redenen waarom dit festival zo aan slaagt. De organisatoren maken er jaarlijks een "magische" plaats van. Dat de mensen die hier in de buurt wonen last van hebben, kan ik inkomen. Zij moeten maandag gaan werken en als er zondag tot 1u s'nachts luide muziek werd gespeeld maakt de maandag nog zwaarder. Maar dat ze juridische stappen ondernemen vind ik toch te ver. Waarom kunnen zij niet met de organisatoren tot een soort vergoeding overeenkomen? Zo kan Tomorrowland blijven en worden de buurtbewoners vergoed voor de geluidsoverlast.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.