![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
#DSDISCUSSIE. Moeten kinderen verplicht een fietshelm dragen?
#DSDISCUSSIE. Moeten kinderen verplicht een fietshelm dragen?
Vandaag om 12:50 door Michiel Snoeck De helft van de kinderen vindt fietsen onveilig, maar tegelijk draagt een op de twee kinderen nooit een helm, blijkt uit een onderzoek van het BIVV en Ketnet. ‘Daarom moeten we nadenken over helmplicht voor kinderen’, zegt Karin Genoe (BIVV). De auto is ook bij kinderen het meest gebruikte transportmiddel: 82 procent van de kinderen van 9 tot 12 jaar laat zich voeren. Op de tweede plaats komt de fiets, met 60 procent. 37 procent van de kinderen gaat te voet. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en Karrewiet, het jeugdjournaal van Ketnet, lieten uitvoeren. 400 Nederlandstalige kinderen van 9 tot en met 12 jaar werden bevraagd. Wat opvalt: de helft van de bevraagde kinderen vindt de fiets een onveilig vervoersmiddel. Maar toch nemen ze weinig veiligheidsmaatregelen, want ook nog eens de helft draagt nooit een fietshelm. ‘Die resultaten, in combinatie met de 2.011 letselongevallen van fietsende kinderen (tussen 9 en 12 jaar) die gebeurd zijn tussen 2008 en 2012, stemmen tot nadenken’, zegt Karin Genoe, woordvoerster van het BIVV. ‘Het BIVV wil nadenken over een helmplicht om kinderen te beschermen. Alleen zijn we er nog niet uit tot welke leeftijd. Want door de helmplicht laten tieners en volwassenen de fiets net links liggen.’ Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140505_01092378 Commentaar: Een enorm moeilijke discussie vind ik persoonlijk. Als ik puur rationeel zou nadenken, dan zou ik de fietshelm ook verplichten (zeker bij kinderen). Kinderen zijn kwetsbaarder en kennen de verkeersregels onvoldoende om zomaar in het openbaar verkeer te fietsen. De wet die zegt dat kinderen verplicht een fietshelm moeten dragen, moet er naar mijn mening wel komen. Toen ik jong(er) was, heb ik nooit een helm gedragen. Het is dan ook echt een lelijk hoofddeksel, als ik dat zo mag zeggen. Toch vind ik dat we het (in de eerste plaats voor kinderen) moeten verplichten. Als iedereen een helm (of een fluovestje draagt) dan is het al veel minder belachelijk (zoals het vaak wordt bevonden). Men kan ook een campagne op touw zetten om het hoofddeksel te introduceren bij kinderen. Zo kan men bijvoorbeeld stickers verzamelen om op de helm te kleven waardoor het een rage wordt m.a.g. dat ook iedereen een helm WIL dragen. Tot slot wil ik nog even melden dat men eigenlijk de wet zou moeten inzetten voor iedereen (ook voor volwassenen). Helaas overtuigd het uiterlijk van de helm er mij nog altijd van om geen helm te dragen. |