actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Waarden & normen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2014, 03:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Arrow Help, de bank weet alles over mij

Help, de bank weet alles over mij


Als eerste Belgische bank maakt BNP Paribas Fortis het mogelijk om klantgegevens te delen met commerciële partners. Geen betaalgegevens, belooft de bank. Want dat zou wel eens érg ver kunnen gaan. We lieten onze rekeningafschriften bekijken door experts en kwamen tot de conclusie dat onze bank álles weet. En dat ook kan gebruiken.



In Nederland ontstond vorige week grote commotie toen ING aankondigde dat ze haar klantgegevens beschikbaar wilde stellen aan adverteerders. In die mate zelfs dat de bank de beslissing deze week terugdraaide. In eigen land heeft BNP Paribas Fortis de algemene voorwaarden ook in die zin aangepast. Vanuit commercieel oogpunt is dat een logische stap, want een bank weet waaraan je geld uitgeeft en dat is erg waardevolle informatie voor adverteerders. Dat blijkt ook uit het experiment dat onze redactie gisteren opzette: twee privacy-experts bogen zich over mijn rekeningafschriften.


Intiem

Meer dan een uurtje hadden ze niet nodig om de meest intieme details over mijn leven te weten te komen. Rob Heyman is onderzoeker bij iMinds-SMIT-VUB, gespecialiseerd in online privacy. En Eva Wiertz werkt voor de Privacycommissie. Allebei kregen ze mijn rekeningafschriften van de voorbije drie maanden in hun mailbox. Allebei weten ze nu even veel als mijn bank. En dus: álles.

Hoeveel ik verdien en hoeveel ik afdraag om mijn huis af te betalen, dat is logisch. Maar ook al de rest. Waar ik tank. Hoeveel ik elke maand betaal aan mijn gsm-operator. Dat ik onlangs kosten had aan mijn dakgoot. Dat ik gebruik maak van dienstencheques. Dat ik ’s middags in het bedrijfsrestaurant op het werk eet.

Telefoneren, eten en boodschappen doen, tot daar toe. Maar de twee kwamen op korte tijd nog veel meer te weten dan dat. ‘Je hebt een rekening gehad bij het ziekenhuis, maar de bank kan niet weten of dat voor jou, voor je vrouw of voor je kindje was’, zegt Wiertz. Al is er ook de terugbetaling van het ziekenfonds, die zelfs de naam van de dokter vermeldt. Wiertz kan zelfs conclusies trekken over mijn persoonlijkheid: ‘Je bent vooruitziend, want je doet aan pensioensparen. En je bent zeer sociaal betrokken, want je stort voor het goede doel.’

‘Het is op die manier dat banken een volledig profiel kunnen opstellen’, zegt Rob Heyman. ‘Ze hoeven daarvoor niet eens je persoonlijke gegevens vrij te geven aan de adverteerders. Ze kunnen je opnemen in een groep van mensen met hetzelfde profiel en advertenties voor die groep verkopen aan geïnteresseerde adverteerders.’


Autolening

‘Het kan op die manier zelfs dubbele winst opleveren voor de bank’, zegt Heyman. ‘Stel dat je net gestopt bent met het afbetalen van een autolening. Audi of BMW kan een advertentie bestellen bij iedereen wiens auto is afbetaald en wiens nettoloon hoger ligt dan bijvoorbeeld 2.500 euro netto. Als blijkt dat je interesse toont, kan de bank proberen om je over de streep te trekken met een promotie voor een goedkope autolening. De producent verkoopt een auto, de bank een advertentie én een lening. En je hebt zowel de auto als de lening in promotie gekregen. Maar het kan griezelig aanvoelen dat je gegevens gebruikt worden om winst te maken.’

Griezelig is het inderdaad hoeveel ons duo op zo’n korte tijd van mij te weten komen. Niet alles is voor publicatie, hoe onschuldig ik ook ben. ‘Maar het is niet omdat ze die informatie hebben, dat ze die ook gebruiken’, zegt Eva Wiertz. ‘We zouden ervan mogen uitgaan dat de banken dat níet doen, behalve misschien voor hun eigen producten. Zomaar opnemen in de algemene voorwaarden en er daardoor van uitgaan dat je je toestemming hebt gegeven, dat kan niet. Er moeten duidelijke afspraken gemaakt worden en het moet mogelijk zijn om klant te blijven van de bank zonder dat je gegevens worden verspreid.’


DS, 19-03-2014 (Koen Baumers)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.