actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2014, 15:54
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
Coyote-app verklikt nu ook rijdende flitscontroles

Coyote-app verklikt nu ook rijdende flitscontroles

Goed nieuws voor de gebruikers van de iCoyote-app. In een vernieuwde versie van de radarverklikker worden ook rijdende flitsauto’s weergegeven. Gebruikers van de app kunnen anderen daarover waarschuwen met een simpele druk op de knop.
Radarverklikker Coyote ligt al van bij zijn start onder vuur. Het is een legaal toestel omdat het niet als een automatische radarverklikker werkt, maar tegenstanders vinden dat het toestel hardrijders enkel aanmoedigt.

Toch rijden in België ongeveer 400.000 bestuurders rond met een dergelijk apparaat. Nog eens 400.000 anderen maken gebruik van het systeem dankzij de populaire app iCoyote. Daarmee konden automobilisten elkaar in het verleden al via de smartphone waarschuwen voor snelheidscontroles. Met de vernieuwde versie gaat het nog een stapje verder en kunnen ook rijdende flitsauto’s verklikt worden. ‘Het toestel krijgt er steeds meer functies bij’, bevestigt Marjan Decoster van Coyote in Het Laatste Nieuws. Naast de rijdende flitsverklikker heeft iCoyote2 ook een vermoeidheidsdetector, die je waarschuwt wanneer je op een rechte autoweg voortdurend vertraagt of versnelt. ‘Misschien is de bestuurder doodop en dreigt hij achter het stuur in slaap te vallen. Dan zal iCoyote2 zijn fysieke toestand vragen en hem aan te sporen om een pauze in te lassen’, aldus Decoster. Daarnaast kan de app ook de afstand tot de staart van een file berekenen, zodat je eventueel nog een afrit vroeger kan nemen.

Gevonden op: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140305_01010570

Commentaar:
Persoonlijk ben ik geen voorstanders van deze app die de radars en mobiele flitsauto's vermelden. De bestuurders die gebruik maken van de Coyote applicatie zullen enkel trager rijden op de plaatsen die de app weergeeft. De bestuurders rijden op de andere plaatsen dus sneller en houden zich (vaak) niet aan de toegelaten snelheid, maar dat wil niet zeggen dat het op de andere plaatsen wel veilig is en dat je daar dan wel sneller mag rijden dan de toegelaten snelheid. Het is altijd mogelijk dat er bijvoorbeeld per toeval een fietser aan komt die ze door hun overdreven snelheid niet gezien hebben. De toegelaten snelheden op de wegen zijn er voor een reden, dan vind ik ook dat je je daar aan moet houden. Het enige wat je ermee bereikt is minder boetes voor de hardrijders.

In tegenstelling tot de snelheden, vind ik het wel een goed idee om te bestuurder, met behulp van de applicatie, te wijzen op de rijstijl van de bestuurder. Zo wordt de vermoeidheid van de bestuurder opgespoord en hopelijk zal de bestuurder hier rekening mee houden tijdens het rijden. En dus tijdig stoppen om te rusten om ongelukken te vermijden. Hopelijk doen de bestuurders dit ook effectief, want het kan natuurlijk ook zijn dat automobilisten denken: "Zolang de Coyote niet aangeeft dat ik moe ben of mijn rijgedrag verandert, blijf ik doorrijden. Ook al ben ik moe." En dat is natuurlijk geen goede ingesteldheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.