|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Hoe een leerkracht in de klas houden
Secundaire scholen krijgen steeds meer te kampen met een dreigend lerarentekort. Wat kan een school doen om het probleem in te dijken?
Sinds 2008 staat de leerkracht secundair onderwijs op de lijst van knelpuntberoepen. Een groot probleem waarmee het secundair onderwijs kampt is de vervroegde uitdiensttreding. Zo verlaat bijna één op vier jonge leraren al na vijf jaar het onderwijs. Bente Van Lommen, master in de opleidings- en onderwijswetenschappen (Universiteit Antwerpen), ging aan de hand van gesprekken met leraren en directies na wat de school kan doen om het probleem in te dijken. Leraren stimuleren om niet vast te roesten Een goed personeelsbeleid blijkt een cruciaal element te zijn om de uitdiensttrede van leraren tegen te gaan. Scholen die investeren in hun personeelsbeleid doen het aanzienlijk beter om hun leerkrachten langer en gemotiveerder voor de klas te houden. Functioneringsgesprekken vormen de spil van een goed draaiend personeelsbeleid. Directeurs die tijdens functioneringsgesprekken werkpunten, talenten en nascholingsbehoeften met hun leerkrachten bespreken, boeken succes. Het stimuleren van leerkrachten om zich te blijven ontwikkelen, zorgt dat ze minder zullen vastroesten gedurende hun loopbaan. De directeur als mentor Andere aspecten die inwerken op het verloop hebben te maken met schoolleiderschap, mentoring en inspraak. Menselijke, open leiders die transparant communiceren met leerkrachten hebben minder last van vervroegde uitdiensttreding van leerkrachten. Mentorschap boekt winst als alle leerkrachten dit ondersteunen en als de directeur functioneert als mentor-coach voor al wie voor de klas staat. Het belang van inspraak mag niet worden onderschat: leraren willen zelf initiatief nemen en hun steentje bijdragen aan de school. Scholen waarbij dit in grote mate kan, kennen minder uitval bij hun leerkrachtenteam dat zich sterker betrokken en meer gewaardeerd zal voelen. Vergaderingen en administratie Vergaderingen en administratie blijven een gevoelig punt in het secundair onderwijs. Directies die durven snoeien in het aantal vergaderingen en de administratieve taken weten te beperken, zitten al behoorlijk op de goede weg. Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/h...mal-120076.html Mening: Volgens mij is het heel belangrijk om binnen je beroep telkens opnieuw uitdagingen te vinden. Als je dag in dag uit hetzelfde doet is het niet abnormaal dat je op zoek gaat naar iets anders. Daarom lijkt het mij heel goed dat ook binnen de school hieraan gewerkt wordt, door een goed personeelsbeleid te voorzien. Door ervoor te zorgen dat de leerkrachten kunnen blijven ontwikkelen, blijven ze gemotiveerd en gaan ze uitdagingen blijven vinden zonder te veranderen van beroep. Laatst aangepast door J*ll.Bogaerts : 16th December 2013 om 12:28. |
#2
|
|||
|
|||
Hoe een leerkracht in de klas houden?
In het artikel wordt vermeld dat directeurs die tijdens functioneringsgesprekken werkpunten, talenten en nascholingsbehoeften met hun leerkrachten bespreken, succes boeken. Ik denk dat dit ergens ook logisch is. Net zoals dit bij andere beroepen het geval is, is het krijgen van duidelijke feedback belangrijk om gemotiveerd te blijven functioneren. Wanneer hierover open gecommuniceerd kan worden, denk ik dat er sprake is van een gezonde werksfeer waarin leerkrachten zich kunnen blijven ontwikkelen. Hierbij is het belangrijk dat de directeur functioneert als een mentor-coach, en niet als iemand die hoger in rang is, want dan kan er onmogelijk sprake zijn van tweerichtingsverkeer in de communicatie.
|