|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Politie betrapt 129 autobestuurders bij alcoholcontroles op snelwegen
De federale Wegpolitie heeft zaterdagavond en in de nacht van zaterdag op zondag gelijktijdige alcoholcontroles georganiseerd op de autosnelwegen in alle provincies van het land. 3.531 automobilisten werden gecontroleerd, 129 onder hen reden onder invloed van alcohol.
De actie die liep tussen 20 en 4 uur, is een van de maandelijkse NAWAY-acties (National Action on Highway) van de federale Wegpolitie. De nadruk lag ditmaal op het rijden onder invloed van alcohol en dit in het kader van de eindejaarsactie BOB. 166 federale politiemensen hielden controles op de autosnelwegen in alle Belgische provincies. Die pasten ook in de Europese controleweek van Tispol, de vereniging van de Europese verkeerspolitiediensten. Al een hele week en nog tot vandaag/zondag zijn er in 29 Europese landen grote controleacties tegen het rijden onder invloed van alcohol en/of drugs. Van de meer dan 3.000 gecontroleerde personen kregen er 62 een rijverbod van drie uur, 59 kregen een rijverbod van zes uur en 8 automobilisten zagen hun rijbewijs voor 15 dagen ingetrokken. Drie van de 12 speekseltesten bleken positief en naast de 8 rijbewijzen voor alcoholmisbruik, werden er ook 3 ingetrokken voor drugs en 1 voor overdreven snelheid. De politie wijst erop dat 25 procent van de doden op de weg het gevolg zijn van rijden onder invloed. Deze grote controleactie vond bewust plaats op een zaterdagavond- en nacht omdat de politiediensten een duidelijke stijging van het aantal ongevallen met lichamelijke schade en het aantal automobilisten onder invloed vaststellen tijdens het weekend. Bron: www.standaard.be Mening: Ik vind het verontrustend om te weten dat er 129 mensen op de 3500 onder invloed rijden. Ik vind dit veel te veel, hoeveel doden moeten er nog vallen voor mensen gaan beseffen dat rijden onder invloed levensgevaarlijk is? Ik denk dat veel mensen dit pas begrijpen als er een naaste van hen omkomt omwille van rijden onder invloed. |