actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2013, 09:29
I*e Voordeckers I*e Voordeckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 66
Vier op de tien studenten eet tijdens examens ongezonder

Vier op de tien studenten eet tijdens examens ongezonder

Tijdens de examens eet vier op de tien studenten ongezonder dan tijdens de rest van het jaar. Bijna een kwart (23 procent) zegt daarentegen gezonder te eten. Het eetpatroon van de resterende 37 procent verandert tijdens de examens niet. Dat besluit CM uit een enquête bij 1.650 studenten tussen 18 en 24 jaar. Met “ongezonder” bedoelen de studenten dat ze minder zelf koken en vaker kiezen voor kant-en-klare maaltijden en ongezonde tussendoortjes.

“Bovenop de zo al niet heel gezonde voedingsgewoonten van de studenten, blijkt de blokperiode een pijnpunt”, klinkt het bij de mutualiteit. “Sommige studenten verliezen door de focus op hun examens de aandacht voor gezond en evenwichtig eten. Nochtans geeft dit energie en heeft het dus ongetwijfeld effect op de blokprestaties.”

CM merkt op dat er nog werk is aan de eetgewoonten van de Vlaamse studenten. “Slechts een vijfde eet elke dag fruit, en maar de helft eet dagelijks groenten.”

Met “Kok op Kot” wil CM studenten ervan overtuigen dat koken op kot “gezond, gemakkelijke en goedkoop” kan. Daarvoor heeft de mutualiteit een Kok op Kot-app, een kookpocket en een Facebookpagina met tips voor eenvoudige en gezonde recepten.

Bron: De Standaard, 10/12/2013 (9u14)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131210_00880259

Mening:
Ik vind het zeer logisch dat de kotstudenten sneller kant-en-klare gerechten zullen klaarmaken. Zij willen liever leren dan aan het kookvuur staan, wat wel te begrijpen is. Ik zit zelf niet op kot en heb altijd tijdens de examens "inspraak" in het eten. Hiermee wil ik zeggen dat ik deels mee kan kiezen wanneer we wat eten. Ongezonde dingen (bv. frieten) zullen sneller in het weekend vallen.
Dat veel studenten sneller naar een ongezond tussendoortje gaat grijpen dan naar iets gezond is ook wel te begrijpen. Ik heb tijdens de examens ook meer zin in iets ongezond tussendoortje als het koud is (kerstmis). Tijdens de examens in juni zal ik dan zelf weer sneller naar druifjes of aardbeien grijpen, dat is lekker verfrissend.
Het initiatief van de CM is wel leuk maar als ik in mijn omgeving rondkijk dan zie ik dat er al redelijk veel sites en apps bestaan over gezonde gemakkelijke recepten voor studenten. Dus ik denk niet dat dit echt iets vernieuwend is.

Laatst aangepast door I*e Voordeckers : 10th December 2013 om 09:35.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2013, 11:40
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
Ik denk dat het ook inderdaad logisch is dat we als studenten tijdens de examens naar ongezondere snacks gaan grijpen omdat we denken dat we veel suikers nodig hebben om wakker te blijven. Voor mensen die op kot zitten zijn de maaltijden dan ook weer ongezonder, puur omdat we wanneer we studeren gewoon geen tijd hebben om lang achter het fornuis te staan. Onze gedachten zijn enkel gericht op het blokken en niet op het koken. Daarom is het zeker een goed initiatief van CM om even duidelijk te maken dat er toch gerechten zijn die snel en gezond zijn, alleen vraag ik me af of we daar wel echt zin in hebben om te staan koken tijdens de examens.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th December 2013, 17:37
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Ik vind het logisch dat studenten ongezonder eten tijdens examenperiodes. Er moet zo veel mogelijk tijd gemaakt worden voor te studeren en dat gaat ten koste van de tijd die ze normaal gebruiken om gezond te koken. Uit ervaring spreek ik dat ik in het secundair onderwijs ook vaak een pizza in de oven stak en chips at tijdens het studeren. Je zit lang aan je bureau en wilt het studeren natuurlijk aangenamer maken met chips, snoep en andere zoetigheden. Natuurlijk kan je ook lekker, gezond én goedkoop koken op je kot, maar je moet als student natuurlijk ook de tijd willen en kunnen vrijmaken om uitgebreid te koken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th December 2013, 11:11
Stef.Boonen Stef.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Kasterlee
Posts: 42
Ongezonder eten tijdens examens.

Ook mij verwondert het niet dat studenten ongezonder gaan eten tijdens de examens. Net zoals de anderen zeggen, gaan studenten proberen zoveel mogelijk tijd te steken in het studeren. Andere zaken, waaronder koken, zijn op dat moment bijzaak. Kant-en-klare maaltijden zijn dan het gemakkelijkst. Ook veel suikers en cafeïne zullen niet bijdragen tot een gezonder leve. Maar vele proberen zolang mogelijk wakker te blijven. Zodat ze zeker genoeg studietijd achter de kiezen hebben.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th December 2013, 13:33
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: Vier op de tien studenten eet tijdens examens ongezonder

Net zoals de reacties hierboven, grijp ook ik tussendoor vaker naar ongezonde snacks.
De bevraging van CM toont echter ook aan dat bijna een kwart gezonder eet.
Zelf heb ik twee jaar op kot gezeten en tijdens het schooljaar gebeurde het wel eens dat je ’s avonds geen tijd hebt om te koken (je hebt bijvoorbeeld les tot 6u en om 7u/8u begint de activiteit van je studentenclub of iets anders). Dan gebeurde het bij mij regelmatig dat ik snel een pizza in de oven stak of een kant en klare maaltijd. Tijdens de examens echter nam ik wel de tijd om te koken. Dit was voor mij ontspanning. Je blijft na het eten niet ‘plakken’, zoals je door het jaar vaak doet, maar je keert onmiddellijk terug naar je kamer om verder te studeren. Sommige studenten nemen zelfs hun samenvatting mee naar de keuken om tussendoor nog wat leerstof te herhalen.
De momenten dat je samen zit en eet, is er nog wat sociaal contact, wat ook belangrijk is.
De dag voor het examen, wanneer er meestal het hardst gestudeerd wordt, opteerde ik wel voor een snelle (ongezonde) hap.
Het eetpatroon tijdens examens is bij iedereen verschillend. Toch is het jammer, maar begrijpelijk, dat zoveel studenten ongezond eten tijdens de examens. Wel vind ik dat we ook de positieve kant, bijna een kwart eet gezonder, niet mogen verwaarlozen…
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.