|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Drie keer per week te laat op het werk
Drie keer per week te laat op werk
Wie ’s ochtends naar Brussel spoort, komt gemiddeld drie keer per week te laat. ’s Avonds heeft de helft van de treinen vertraging. Tachtig procent. Dat is het officiële stiptheidscijfer van spoorwegnetbeheerder Infrabel voor de maand oktober. Niet goed genoeg, zeggen Infrabel en de NMBS, maar wel rijden nog altijd vier op de vijf treinen netjes op tijd. Of met een vertraging van minder dan zes minuten, de marge die Infrabel gebruikt. ‘Wij hebben veel vaker vertraging dan dat’, zeggen veel reizigers. Uit cijfers die onze redactie kon inkijken, blijkt nu onomstotelijk dat zij gelijk hebben. Tijdens de ochtendspits komt in Brussel maar 42 procent van de treinen uit de grote Vlaamse steden met minder dan vijf minuten vertraging aan. De gemiddelde pendelaar komt dus drie keer per week later dan gepland aan op kantoor. Op de terugweg is het niet veel beter gesteld: de treinen arriveren tijdens de avondspits maar in 51 procent van de gevallen op tijd in de Vlaamse stations. De cijfers werden bij elkaar gezocht door BeLate.be, een website waarop reizigers kunnen berekenen hoeveel compensatie ze van de NMBS kunnen krijgen voor de vertragingen. ‘Het zijn de officiële cijfers van Railtime en dus van de spoorwegen zelf. Ze weten heel goed dat het in Brussel niet goed is’, zegt Christophe Echement uit Overijse, die BeLate in het leven riep. Dat de situatie in Brussel zo dramatisch is, hoeft op zich niet te verwonderen. Van alle treinen die rondrijden in ons land, passeert er één op de drie door de smalle tunnel onder Brussel. Goed voor 96 treinen per uur tijdens de spits. Het geringste probleem in de tunnel heeft daardoor een enorm effect op de stiptheid. Gent scoort slecht De vertraagde treinen kwamen ’s ochtends gemiddeld tien minuten en ’s avonds gemiddeld 11,5 minuten te laat aan. Vooral vanuit Gent is het slecht gesteld: er komen ’s ochtends amper drie op de tien treinen op tijd aan in Brussel. Spoorwegbedrijven NMBS en Infrabel reageren liever niet op de cijfers van BeLate. ‘We weten dat het met de stiptheid niet goed gesteld is en ook wij hebben ons aandeel daarin’, zegt Thomas Baeken van spoorwegnetbeheerder Infrabel. ‘Maar we werken er elke dag aan om het stiptheidscijfer te verbeteren.’ Bron: De Standaard, vrijdag 2013/12/06 Mening Dit artikel vind ik zeer aantrekkelijk gewoon al om het feit dat er zoveel mensen klagen over het openbaar vervoer in het algemeen dat steeds te laat komt. Doordat het openbaar vervoer, en in dit geval de treinen, te laat komen, zorgt dit bij vele mensen voor veel stress. De Lijn heeft een promotiefilmpje waarin komt dat wanneer je De Lijn pakt de stress achter je laat. Dit is voor vele mensen het tegendeel. Ik denk dat wanneer je trein te laat komt je alsmaar begint te denken van hoe ga ik op tijd op mijn werk, school of afspraak zijn. De NMBS en Infrabel reageren hier niet op, wat wel begrijpelijk is, maar het probleem rond op tijd komen is nog steeds niet opgelost. Laatst aangepast door L*ura.present : 6th December 2013 om 08:33. |