|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Nieuwe BOB-wintercampagne gelanceerd in Brussel
In het Brusselse stadhuis is woensdagmiddag het startschot gegeven van de nieuwe BOB-campagne voor deze winter, ondersteund door Manneken Pis en de kerstman. ‘Nog steeds zijn er te veel mensen die met de auto rijden als ze gedronken hebben en dat blijft onaanvaardbaar’, zei staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet.
‘Organiseer je vooraf... Klaar om te bobben?’ klinkt de slogan van de nieuwe BOB-wintercampagne. Want voor minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) blijft verkeersveiligheid ‘absoluut een belangrijke doelstelling’. ‘Door de BOB-campagnes zijn in het verleden al veel slachtoffers en doden vermeden. Maar alcohol blijft wel nog altijd frequent opduiken als oorzaak van verkeersongevallen.’ Jaarlijks vallen er nog ongeveer 200 doden in het verkeer omdat de bestuurders te veel alcohol hadden gedronken. ‘Dat cijfer hoeft geen uitleg. Het is dramatisch en blijft onaanvaardbaar. Daarom blijft de doelstelling ‘Go for Zero’’, benadrukt Wathelet (CDH). De wintercampagne is een organisatie van onder meer het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), Assuralia en de Groep Arnoldus (de Belgische Brouwers). Ook onder meer de horecasector, de werkgeversorganisaties, de politie, De Lijn en het MIVB en taxibedrijven ondersteunen de actie. 250.000 controles De eindejaarscampagne duurt twee weken langer dan vorig jaar. De lokale politie en de federale wegpolitie zijn belangrijke partners bij de campagne. Zij willen minstens 250.000 bestuurders controleren op rijden onder invloed. Ook onder meer de horecasector, de werkgeversorganisaties, De Lijn, de MIVB en de Taxifederatie ondersteunen de campagne. Hotels, cafés en restaurants kunnen een gepersonaliseerde raamsticker bestellen om aan te tonen dat ze op een of andere manier het ‘Bobben’ ondersteunen. De nieuwe BOB-affiches zijn van 9 december tot en met 12 januari te zien langs de Belgische wegen. Verder bestaat de campagne uit onder meer acties op kerstmarkten, folders, online acties en Start 2 Bob-kits voor bedrijven. Bron: DeStandaard - 4/12/2013 - http://www.standaard.be/cnt/dmf20131204_00870980 Mening: Ik sta er elke dag nog van versteld hoe hoog het percentage van dronken bestuurders op onze Vlaamse wegen is. Ik ben zelf getuige geweest van de domheid van dronken chauffeurs en ben ergens zelfs voorstander van een soort nultolerantie. Chauffeurs onder invloed spelen niet alleen met hun eigen leven, maar ook met dat van de inzittenden en de mensen rondom hen in het verkeer. En dat vergeten ze dan meestal. Daarom ben ik blij dat de BOB-campagnes (en bijhorende controles) een vaste waarde zijn op onze wegen. |