actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2013, 13:14
M*axim.VanRillaer's Avatar
M*axim.VanRillaer M*axim.VanRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 81
VN pleit voor respectvol debat over Zwarte Piet

VN pleit voor respectvol debat over Zwarte Piet

De Nederlandse overheid moet het initiatief nemen voor een nationaal debat over Zwarte Piet. Voor- en tegenstanders moeten de kans krijgen hun standpunt uit te dragen. Alleen zo kunnen begrip, wederzijds respect en een interculturele dialoog over dit onderwerp worden bewerkstelligd. Dat blijkt uit een verklaring van de Working Group of Experts on People of African Descent (WGPAD) van de Verenigde Naties.

De werkgroep staat onder voorzitterschap van Verene Sheperd, de speciale rapporteur over culturele rechten. Deze Jamaicaanse hoogleraar kwam vorige maand in het nieuws toen zij 'Black Pete' als racistisch bestempelde en Nederland vroeg de sinterklaastraditie af te schaffen.

Zo ver gaat de WGPAD dit keer niet. Integendeel, uiteindelijk is het aan het Nederlandse volk om over de affaire te discussiëren én beslissen, zo staat in de verklaring. De werkgroep meldt wel zich zorgen te maken. Sinds de discussie in Nederland oplaaide, zijn mensen van Afrikaanse afkomst onderwerp van heviger discriminatie en spot. Het is de taak van de VN de belangen van deze mensen en hun organisaties voor het voetlicht te brengen. Iedereen moet een gelijke kans hebben de traditie te betwisten of verdedigen.

Sheperd sloeg nog een uitnodiging van de Nederlandse gemeente Groningen af om de sinterklaasinhuldiging bij te wonen. Zij en haar werkgroep laten weten de discussie over Zwarte Piet waar mogelijk te willen steunen.

bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...arte-Piet.dhtml
datum: 21/11/2013 om 12:17 uur


mening


Het zou misschien wel goed zijn als de Nederlandse overheid dit initiatief nam, maar niet zozeer om naar de standpunten van de voor- en de tegenstanders te luisteren (, want deze zijn al wel vrij duidelijk). Dit zou van mij natuurlijk ook mogen gebeuren, maar ik zou het eerder interessant vinden om nog eens extra duidelijk te maken dat het idee achter Zwarte Piet niet racistisch is. De bewering Zwarte Piet racistisch is vind ik persoonlijk geen goed argument. Het is namelijk zeer gemakkelijk om iets met een slechte naam te bestempelen. Zo zou Sinterklaas zelf volgens sommigen een pedofiel kunnen zijn aangezien die de stoute kinderen zou meenemen in een zak. Ik begrijp eigenlijk zelfs niet dat er meer dan 1 miljoen mensen een petitie tegen Zwarte Piet (,de zogenaamde 'Pietitie') hadden getekend. Het is en blijft gewoon een traditie en ik vind het dus ook goed dat Nederland de intrede met Zwarte Pieten liet doorgaan. Dat er nu hevigere discriminatie van mensen van Afrikaanse afkomst is begrijp ik niet, wetende dat een heleboel van hen de traditie zelfs niet erg vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.