![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
![]() Het aantal fietsongevallen met 65-plussers is de laatste 5 jaar met 21 procent toegenomen. Bij 75-plussers is dat zelfs 37 procent. Onderzoekers wijzen op de gevaren van de nieuwe elektrische fietsen, maar of die iets met de stijging te maken hebben, is niet zeker. Dat schrijft Het Laatste Nieuws woensdag.
De sterke stijging van het aantal ongevallen waarbij bejaarde fietsers betrokken zijn, blijkt uit cijfers van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) op een vraag van volksvertegenwoordiger Peter Logghe (VB). De vraag kwam er omdat Nederlands onderzoek de kans op een dodelijke afloop van een verkeersongeval met elektrische fietsen voor ouderen 25 keer hoger inschat dan met gewone fietsen. Maar het stijgende aantal fietsongevallen bij onze 65- en 75-plussers simpelweg wijten aan de elektrische fiets, kan niet. Op het huidige verkeersongevallenformulier dat de politie invult, staat de elektrische fiets niet als een aparte categorie vermeld, dus bestaan er ook geen officiële cijfers over. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) bevestigt wel dat daar werk van wordt gemaakt. Volgens de Fietsersbond hebben 65-plussers zowel ongevallen met de gewone fiets als met de elektrische fiets. “Senioren zijn gewoon veel actiever dan vroeger. Misschien zijn ze iets minder alert. Bovendien zal een ongeval met een oudere sneller geregistreerd worden, want bij een valpartij houden zij er sneller iets aan over dan een jongere persoon”, aldus Roel De Cleen. Bron: De Standaard 20/11/13 http://www.standaard.be/cnt/dmf20131120_00847337 commentaar: Ik vind dat hier toch wel acties ondernomen moeten worden. De overheid zet aan tot het gebruiken van andere initiatieven als de auto. Het is goed voor het milieu en de gezondheid. Vele ouderen willen een elektrische fiets kopen om nog van hun oude dag te genieten. Hen is dit uiteraard van harte gegund maar misschien moeten we overwegen om toch meer fluo aan te brengen aan de fiets zelf of acties te ondernemen om ouderen aan te zetten tot het meer dragen van fluo. Ik doe dit zelf niet altijd maar ik vind dat het voor ouderen wel nog anders ligt omdat naarmate je ouder wordt je zicht verslechtert net als je reflectievermogen. |