actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2013, 17:50
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Wilders en Le Pen slaan handen in elkaar

Wilders en Le Pen slaan handen in elkaar

Er komt een samenwerking tussen de rechtspopulistische Partij voor de Vrijheid (PVV) van Geert Wilders en Marine Le Pens extreemrechtse Front National. Le Pen had daarover een ontmoeting met Wilders in Den Haag. Wilders noemde het begin van de samenwerking een ‘historische dag’.
Volgens Wilders is de samenwerking met de eurokritische partij Front National ‘het begin van de bevrijding van de politieke elite en van het monster uit Brussel’. De twee partijen willen er samen voor zorgen dat landen zelf weer mogen besluiten over hun grenzen, hun geld en hun wetten in plaats van Brussel, zei Wilders nadien op een persconferentie, waar ook veel buitenlandse journalisten waren.

Le Pen zei dat het doel van de samenwerking is om de vrijheid en soevereiniteit van de lidstaten terug te halen uit Brussel. Ze beklemtoonde haar naar eigen zeggen democratische uitgangspunten. Ze voorspelde dat de Europese Unie (EU), net als alle grote rijken uit het verleden, in elkaar zal storten. Het is zaak daarop voorbereid te zijn, zei ze. Ze wil via een referendum de Franse bevolking vragen om uit de EU te stappen.

Marine, niet Jean-Marie

Over oprichter Jean-Marie Le Pen van Front National, de vader van Marine, zei Wilders dat hij het niet eens is met alles wat die gezegd heeft. Maar hij beklemtoonde dat Marine nu de partij leidt. Jean-Marie Le Pen staat bekend om zijn antisemitisme en noemde de concentratiekampen ‘een detail van de geschiedenis’.

Dat zijn uitspraken die ik natuurlijk verwerp’, zei Wilders. ‘Maar ik heb te maken met mevrouw Le Pen.’ Ook zij heeft afstand genomen van de gewraakte woorden van haar vader, onderstreepte Wilders.

Marine Le Pen verklaarde nog ‘niets tegen Israël’ te hebben. Ze vergeleek haar eigen opvattingen met die van de vroegere Franse president Charles de Gaulle.

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20131113_00836828, 13/11/2013

Mening: Ik vind dit wel een grappige partij. Het zijn twee partijen die als te extreem rechts worden gezien door onze Belgisch/Vlaamse cultuur. Het zijn volgens mij twee partijen die angst hebben voor vernieuwing. Waarom zou de EU falen? Waarom moeten we er op voorbereid zijn? Zelf vind ik een soort van Verenigde Staten van Europa ook niet zo'n goed idee, maar om terug naar de middeleeuwen te gaan en ieder bemoeit zich met zijn land? Dat vind ik een brug te ver. Ik vind wel dat wij als belgen/vlamingen geen commentaar mogen hebben op deze partij. Het is een partij ontstaan uit angst voor wat buiten hun eigen grenzen komt. Daar kennen we in België ook partijen van die hier worden gerespecteerd dus deze verdiend dezelfde behandeling.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2013, 19:40
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Samen in opstand tegen het monster van Brussel, eigen grenzen vastleggen, eigen geld en eigen wetten. Juist ja, terug naar de Middeleeuwen dus. Ik vind zowel Wilders al Le pen twee figuren die op de rand van onze maatschappij leven en de voeling met wat er leeft zijn kwijt geraakt. Misschien moeten ze eerst hier eens iets aan doen voor ze grote plannen smeden. Grote plannen waar waarschijnlijk niets van komt. Achja, dromen kan geen kwaad zeker?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.