actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2013, 14:48
L*urens Meeus L*urens Meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Lichtaart
Posts: 25
‘Lichamen op de speelplaats’

Amerikaanse soldaten die het rampgebied in de Filipijnen vanmorgen na de doortocht van de tyfoon Haiyan overvlogen, waren onder de indruk. ‘We zagen overal lichamen. Sommigen dreven op het water, anderen lagen op de speelplaats van een school.’
De Verenigde Staten hebben een contingent soldaten naar de Filipijnen gestuurd om er te helpen na de ramp, waarbij officieel al 942 doden vielen maar gevreesd wordt voor nog veel meer slachtoffers. Hun C-130 vloog vanmorgen over de getroffen regio. Officier Paul Kennedy sprak over een ‘totale verwoesting’.

Elk gebouw, elk huis dat ze zagen was verwoest of zwaar beschadigd, zei Kennedy aan het persbureau AP. ‘We zagen overal lichamen. Sommigen dreven op het water, anderen lagen op de speelplaats van een school.’

Kennedy beschreef hoe ontwortelde bomen mijlenver in het rond liggen en de wegen onberijdbaar zijn. De elektriciteitsvoorziening in de regio ligt plat. ‘Ik weet hoe je deze totale verwoesting anders kunt beschrijven’, zei Kennedy.

De Verenigde Staten hebben verschillende C-130’s met water en noodgeneratoren naar de luchthaven van de zwaargetroffen havenstad Tacloban gestuurd.

Buiten categorie

De tyfoon Haiyan die vrijdag en zaterdag een spoor van vernieling trok op de Filipijnen was er één van buiten categorie, zegt ook James Reynolds, Amerikaanse avonturier, stormjager en fotograaf. ‘Ik heb nog nooit in mijn leven zoiets gezien.’

Reynolds en zijn ploeg waren op de Filipijnen enkele dagen voor de tyfoon vrijdag aan land kwam. Ze waren gestationeerd in de zwaar getroffen stad Tacloban.

Volgens Reynolds heeft Haiyan alle records gebroken. ‘Het was absoluut buiten categorie wat betreft de kracht van de tyfoon en de omvang van de menselijke tragedie’, vertelde Reynolds in een gesprek met het persbureau AFP. ‘Het was de grootste catastrofe waarvan ik ooit getuige was.’

Tsunami

Naroesha Jagessar, een Nederlandse medewerkster van het Rode Kruis op de Filipijnen, maakte een vergelijking met de verwoestende tsunami van december 2004. ‘Het nieuws dat uit de getroffen gebieden binnendruppelt, wijst op veel plekken met nagenoeg totale verwoesting. Vooral in veel kustgebieden is zowat 90 procent van wat overeind stond, verwoest’, aldus Jagessar.

Ook sommige media in het getroffen land maakten eerder al een vergelijking met de ongekende kracht van de tsunami die op 26 december 2004 verschillende gebieden rond de Indische Oceaan vernietigde. Inmiddels hebben vluchten boven het land uitgewezen dat het vernielende spoor dat de tyfoon trok, enorm is. Het ergste zijn de regio’s eraan toe waar de storm als eerste aanlandde.

Bron: http://www.standaard.be/ 11/11/2013

Eigen mening.: Dit is een zeer dramatische gebeurtenis, en zeker omdat de Filipijnen uit zichzelf al geen al te rijk gebied is vind ik het zeer goed dat de VS het goede voorbeeld geeft doormiddel van ontwikkelingshulp naar het rampgebied te sturen. Hiervoor vind ik ook dat de vermisten moeten gevonden worden dat de families met geen onzeker gevoel hoeven verder te leven en dat de overledenen een begrafenis krijgen. Desnoods moet voor deze zoektocht hulp van buitenaf komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.