actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2013, 15:27
Elias.D*naux Elias.D*naux is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Lier
Posts: 20
7 op de 10 TSO-leerlingen studeren verder

Uit onderzoek van Universiteit Antwerpen (UA) bij zesdejaarsleerlingen blijkt dat vooral BSO- en TSO-leerlingen tijdig voorbereid zijn op hun verdere loopbaan. Zo bleek vandaag bij de voorstelling van de studie. Een ander opvallend resultaat is dat 70 procent van de TSO-leerlingen verder studeert.

De UA heeft in opdracht van de provincie onderzoek uitgevoerd naar hoe 3.700 zesdejaars uit 32 middelbare scholen doorstromen naar verder (hoger) onderwijs of de arbeidsmarkt. Volgens hoogleraar Peter Van Petegem is de exploratiefase, de fase waarin jongeren op zoek gaan naar verdere studiekeuze en de mogelijkheden op de arbeidsmarkt, in het middelbaar nuttig, maar zijn er verschillen tussen ASO en TSO/BSO-leerlingen.

Slaagkans
"Ongeacht of een leerling verder studeert of naar de arbeidsmarkt gaat, hoe dieper het proces van exploratie gebeurt, hoe beter de slaagkans later zal zijn", stelt hij. "Daarbij zien we dat bij TSO en BSO-leerlingen al vroeg in de secundaire loopbaan die exploratie gebeurt. Voor ASO-leerlingen blijft dat beperkt tot het laatste jaar."

Inga Verhaert (sp.a), provincieel gedeputeerde voor Onderwijs, ziet ook een aantal hoopvolle zaken in de studie, die onder meer bij de vijf provinciale scholen werd gevoerd: "Maar liefst 70 procent van de TSO-leerlingen gaat een opleiding volgen aan een hogeschool. Van de BSO-leerlingen gaat 70 procent verder naar het zevende jaar."

Tevreden met job
"De jongeren die meteen na het zesde jaar wel gaan werken, blijken erg tevreden met hun job. Ze doen het omdat ze het graag willen doen, zelfs als dat onder het niveau van hun diploma is." Verhaert is er wel van overtuigd dat TSO- en BSO-richtingen dringend opgewaardeerd moeten worden.

Bron: De Morgen
Eigen mening: Ik vind dit een interessante studie, omdat deze aantoont dat er veel meer jonger uit bso en tso gaan verder studeren dan men eigenlijk denkt. Ikzelf vind het goed dat met de hervormingen het watervalsysteem wordt aangepakt, omdat hierdoor bso en tso minder naar waarde wordt geschat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2013, 20:44
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
Ik ben heel blij om dit te horen. Ik denk ook dat het ouders kan doen inzien dat het niet noodzakelijk is voor leerlingen om in de ASO te zitten om verder te kunnen studeren. Ik denk dat vandaag de dag nog heel veel ouders denken dat je vanuit TSO of BSO geen of weinig kans maakt in het hoger onderwijs. Ik ben blij dat deze studie aantoont dat het dus wel mogelijk is voor leerlingen uit TSO en BSO om door te stoten naar het hoger onderwijs. Het positieve is ook dat het het merendeel van de leerlingen is. Wat weer aantoont dat het niet de uitzonderingen zijn die doorstoten naar het hoger onderwijs.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.