![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Vliegtuig zo goed als zeker eerder al betrokken bij crash
Vliegtuig zo goed als zeker eerder al betrokken bij crash
Het vliegtuig dat zaterdag gecrasht is nabij Namen, was meer dan waarschijnlijk eerder al eens betrokken bij een vliegtuigcrash in Moorsele. Het is niet duidelijk wanneer de identificatie van de elf slachtoffers afgerond zal zijn. De geruchten dat het toestel in 2000 al eens neergestort was in Moorsele deden zaterdag meteen na de crash al de ronde. De Naamse parachuteclub bevestigde dat ook, hoewel de parachuteclub uit Moorsele betwijfelt dat het om het hetzelfde toestel gaat. Zondag gaf procureur Philippe Dulieu van Namen op een persconferentie echter ook aan dat het 'met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' om hetzelfde toestel ging. Bij het ongeluk in 2000 raakten alle inzittenden gewond, vier van hen waren er toen erg aan toe. Het toestel werd toen hersteld en opnieuw in gebruik genomen. Opgelapt ‘De schade aan het toestel was vrij groot, maar het gebeurt wel vaker dat een toestel opgelapt wordt’, zegt luchtvaartspecialist Luc De Wilde. ‘Het hangt allemaal af van de onderdelen die beschadigd zijn. Er wordt gekeken of herstelling mogelijk is en of de vliegveiligheid dan niet in het gedrang komt.’ ‘Een hersteld toestel wordt daarna gecontroleerd volgens de richtlijnen. Het is wel zo dat de EASA, het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart, drie jaar geleden heeft gewaarschuwd om dit type toestel, de Pilatus Porter, elk jaar te controleren op metaalmoeheid’, aldus De Wilde. Volgens procureur Dulieu was het toestel nog niet zo lang geleden aan een controle onderworpen, zoals het hoort. Vleugel De exacte omstandigheden van het ongeval zijn niet bekend, maar eerder op de dag had het vliegtuig al een eerste vlucht gemaakt, zonder problemen. Bij een tweede vlucht liep het zaterdag al snel na het opstijgen fout. Er werden stukken van een vleugel teruggevonden op een paar honderd meter van waar het toestel neerstortte. Dat zou er kunnen op wijzen dat een stuk van de vleugel afgebroken is, maar dat staat nog niet vast. Een luchtvaartexpert werd aangesteld en een onderzoeksrechter buigt zich over de crash. Ook de Air Accident Investgation Unit (AAIU) is ter plaatse gekomen en zal de plaats van de crash onderzoeken. Bij de crash van zaterdag in Fernelmont nabij Namen kwamen de tien inzittenden en de piloot om het leven. Het DVI-team (Disaster Victim Identification) kan niet zeggen wanneer de identificatie van de elf slachtoffers precies afgerond zal zijn. Het is wel al duidelijk dat een van de slachtoffers een Vlaming was. Zes andere slachtoffers kwamen uit Namen, twee uit Waals-Brabant, één uit Henegouwen en één uit het Groot-Hertogdom Luxemburg. Bron: De Standaard, 21-10-2013,(Eline Bergmans, Henk Tack, Mattijs Ooms, Lin Louage) Commentaar: Ik vind de regeling rond de controles veel te vaag. Als het inderdaad nodig is van dit soort vliegtuigen meer te controleren dan moet dit ook gewoon gebeuren. Dit is iets typisch in dit land, iets opmerken maar er dan niets aan doen. Afwachten tot er ergere dingen gebeuren om dan pas in te grijpen. Zo gaat het in dit land wel met meer, het klimaat en de vervuiling bijvoorbeeld, daar zal pas wat worden aan gedaan als het probleem niet meer te overzien is. |