|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Banken brengen 8.000 nieuwe bedrijfswagens in het verkeer
Banken brengen 8.000 nieuwe bedrijfswagens in het verkeer
De banksector zet massaal loon om in fiscaal vriendelijke bedrijfswagens. Belfius voegt minstens 1.500 bedrijfswagens toe, BNP Paribas Fortis meer dan 6.000. Anderen volgen. Ondanks de zwaardere belasting van bedrijfswagens door de regering-Di Rupo blijven ondernemingen massaal wagens toekennen. Ze doen dat meestal om hun loonkosten te drukken. De Belgische banken spannen de kroon. Ze brengen achtduizend nieuwe wagens in het verkeer. Leasingmaatschappijen kunnen de vraag amper volgen. Het autoplan druist echter in tegen de maatschappelijke trend om bewuster om te gaan met milieu en mobiliteit, vindt de liberale vakbond ACLVB. Ook de Oeso heeft al vaker de kritiek geuit dat België bedrijfswagens te veel aanmoedigt en daardoor het fileleed zou aanzwengelen. BNP Paribas Fortis is volop bezig met de massale uitrol van bedrijfswagens. 6.250 personeelsleden hebben er gekozen voor een auto. Daarvan zijn er al 5.400 geleverd. Belfius is in september gestart met zijn personeel te vragen of het een looninlevering wil verzachten door een bedrijfswagen. Uit de eerste bevraging blijkt dat 1.500 mensen positief antwoordden of bijna 1 op 3. Bij ING onderhandelen bonden en directie eveneens over een loonkostenplan waarbij opnieuw de mogelijkheid geboden om loon om te zetten in bedrijfswagens. Ook bij KBC Groep is het personeel vragende partij om een bedrijfswagen te kunnen bestellen. Als ING en KBC effectief de fiscale Rubicon oversteken, komen er vanuit de banksector makkelijk 10.000 bedrijfswagens bij. Bron: de Standaard mening: Ondanks dat het een paar jaar geleden zo slecht ging met onze banken (nl: Fortis en Dexia) hebben zij nu toch terug het kapitaal om wel bijna 8000 bedrijfswagens in te voeren. Dit doen zij om de loonkosten een beetje te onderdrukken. Ze willen vooral de personeelsleden een verzachtende indruk geven door ze een auto te "geven" tegenover het deels inleveren van hun loon. Negatief gevolg: weer veel meer auto's in het verkeer. Laatst aangepast door T*ïssa Vermeiren : 19th October 2013 om 13:42. |