![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
![]() Bijna dertig jaar zit Frank Van den Bleeken (50) al in de gevangenis. Hij is geïnterneerd voor zedenfeiten en moord. Omdat hij toch nooit meer vrij wil komen, hoe langer hoe meer verbitterd raakt en vol haat zit, kiest hij nu zelf voor de doodstraf via euthanasie.
Over zijn opsluiting wil de Antwerpenaar niet discussiëren. “Die is terecht. Ik ben een gevaar voor de maatschappij. Als ze mij morgen vrijlaten, kan ik niet garanderen dat ik niet opnieuw stommiteiten doe”, getuigt hij voor de camera van het Canvas-programma Panorama. Van den Bleeken zit al bijna dertig jaar opgesloten. Eerst in Merksplas, de jongste jaren in de gevangenis van Turnhout waar hij 23 uur op 24 in zijn cel zit. Dat er geen tijd of middelen zijn voor een degelijke behandeling van geïnterneerden, is een oud zeer. Dus hoeft het voor hem niet meer. Frank zit opgesloten voor zware feiten. Verkrachting en moord. Als twintiger trok hij na een fuif een meisje de bosjes in en verkrachtte haar brutaal. Toen hij daarna besefte dat ze hem zou verraden, doodde hij het meisje en dumpte haar lichaam. Het was niet zijn enige gruweldaad. Een verklaring voor zijn abnormaal gedrag, zoekt hij deels in zijn moeilijke jeugd. Zijn ouders waren zwaar alcoholverslaafd en in de instelling waar hij vervolgens geplaatst werd, werd hij naar eigen zeggen tussen zijn acht en tien jaar meermaals verkracht. Frank Van den Bleeken vroeg een paar jaar geleden euthanasie aan, als eerste gedetineerde in Vlaanderen. Nadien volgden er nog anderen. Momenteel loopt er volgens het bestuur van strafinrichtingen een tiental aanvragen. De Antwerpenaar voldeed volgens psychiater Micheline Roelandt perfect aan de voorwaarden, omdat hij psychisch ondraaglijk veel lijdt. Omdat de Belgische euthanasiewetgeving verplicht om eerst alle alternatieven uit te putten, heeft Frank Van den Bleeken de Belgische overheid nu gedagvaard. In een kort geding, dat vandaag in Brussel wordt behandeld, eist hij duidelijkheid. Commentaar Ik ben voorstander van euthanasie, altijd al geweest. Maar in dit geval niet. Deze man heeft verschrikkelijke misdaden begaan en verdient het in mijn ogen om de rest van zijn leven weg te rotten in een cel waar hij ongelukkig is. Want is dit niet het doel van een gevangenis? Ik geloof niet dat men mensen in een gevangenis plaatst om gelukkig te zijn, maar wel om te reflecteren over hun daden. Dat de dader een verklaring voor zijn daden zoekt in zijn problematische jeugd kan ik zeker begrijpen. Dit wil niet zeggen dat hij dit als excuus moet gebruiken, er zijn mensen die ergere dingen zien in hun jeugd en later geen jong meisje verkrachten en vermoorden. Deze man verdient het niet om vredig in te slapen. Bronvermelding http://www.gva.be/regio-kempen/turn...euthanasie.aspx |