|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
"1 keer naar toilet en 5 treinen hebben vertraging"
De onwaarschijnlijk krappe dienstregelingen van treinbestuurders zijn dikwijls de oorzaak van vertragingen. "Eens naar het toilet moeten is al genoeg om zes minuten te laat te vertrekken", klinkt het. Dat zet vaak een domino-effect in gang, waardoor al snel een vijftal andere treinen ook vertraging oplopen.
Onze krant kon de nieuwe dienstregelingen inkijken en vaststellen dat er soms maar drie minuten tijd is om een trein te ontkoppelen, veiligheidstesten uit te voeren en opnieuw te vertrekken. De NBMS belooft beterschap... tegen eind 2014. "Ik begin het beu te worden", antwoordde minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) woensdag in de Kamercommissie Infrastructuur op vragen over de historisch lage stiptheid van de NMBS. Het percentage treinen met minder dan vijf minuten vertraging bedraagt in 2013 85,6%. Liefst 30.000 treinen zullen tegen eind dit jaar zijn afgeschaft. Dat is dubbel zoveel als vijf jaar geleden. Ondanks een stiptheidsmanager en een stiptheidsplan dat in 2011 563 miljoen euro kostte en meer dan 120 maatregelen bevatte. Bron: www.hln.be Datum: 12/10/2013 Eigen mening: Ik heb dit artikel genomen omdat ik zelf ook vaak de Lijn als vervoermiddel gebruik. Ik las overlaatst dat de treinen amper nog op tijd komen. Hier zit mogelijk de reden.. De treinbestuurders hebben en kleine pauze om naar het toilet te gaan maar deze volstaat niet, ze kunnen nooit op tijd terug komen. Waardoor het andere treinen ook vertraagd. Ik vind dat de NMBS de uren zou moeten aanpassen zodat de treinbestuurders ook wat pauze krijgen want zo zal het probleem alleen nog maar blijven voortduren. |