actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2013, 16:46
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
1 jongere op de 5 voelt zich niet veilig in het verkeer

1 jongere op de 5 voelt zich niet veilig in het verkeer

Eén Vlaamse jongere op de vijf voelt zich niet veilig in het verkeer. Dat blijkt uit een enquête van VAB en radiozender MNM bij meer dan duizend Vlaamse jongeren, waaruit ook gebleken is dat jongeren toleranter staan tegenover alcohol in het verkeer dan drugs in het verkeer.
Bij radiozender MNM staan de komende vier weken in het teken van het verkeer en verkeersveiligheid. ‘We zijn ervan overtuigd dat we met MNM een belangrijke rol kunnen en moeten spelen om jongeren te sensibiliseren rond verkeersveiligheid’, zegt nethoofd Rino Ver Eecke. In het kader daarvan hield de zender samen met VAB een enquête bij meer dan duizend Vlaamse jongeren. ‘Alle deelnemers hadden recent een theorietest afgelegd via de VAB-site en 86 procent van de jongeren had nog geen rijbewijs. Dat maakt de enquête net zo waardevol: het gaat om de chauffeurs van morgen’. De ondervraging leverde enkele opvallende resultaten op.

Niet veilig in het verkeer

Liefst één jongere op de vijf voelt zich niet veilig op de weg in ons land. Bij jongeren die al eens bij een ongeval betrokken raakten, gaat het zelfs om één jongere op de vier.

Extra opleiding tegen ongevallen

Jongeren hebben statistisch gezien het meest kans op een ongeval op de baan, dus lijken extra maatregelen nodig. 69 procent van de jongeren vindt een extra opleiding na twee zware overtredingen een goede manier om het aantal ongevallen te doen dalen. Ook meer nachtelijke controles (66 procent), het invoeren van een puntenrijbewijs (65 procent) en tijdens het examen ook testen op verkeersinzicht (65 procent) kregen veel stemmen.

Objectief rijexamen?

Veel jongeren twijfelen eraan dat een rijexamen objectief beoordeeld wordt. Liefst 47 procent van de ondervraagden vindt het examensysteem willekeurig.

Niet studeren voor theoretisch examen

Eén jongere op de twee studeert de eerste keer niet voor het theoretisch rijexamen. Ze wagen zich liever eerst aan een gokje, om de boeken daarna pas ter hand te nemen.

Auto hebben is belangrijk

Een eigen auto bezitten, dat vindt 89 procent van de jongeren belangrijk. 71 procent van hen vindt het zelfs een basisrecht. Volgens hen moet iedereen de mogelijkheid hebben om een eigen auto te bezitten. De kost van zo’n wagen schatten ze tussen de 2.000 en 4.000 euro per jaar. Daarop besparen zouden ze dan weer doen door minder te rijden (80 procent) en een goedkopere verzekering te zoeken (45 procent).

Meer inzetten op openbaar vervoer

Een uitbreiding van het openbaar vervoer (76 procent) en het beter afstemmen van verkeerslichten (73 procent) worden dan weer vooral als oplossingen gezien voor de files, die volgens hen de komende jaren zullen blijven toenemen.

Dat openbaar vervoer vinden jongeren duidelijk heel belangrijk. Ze vinden het huidige aanbod niet slecht: De Lijn krijgt een 6,1 op 10 en de NMBS een 6,3 op 10, voor verbetering vatbaar dus. Een van de manieren om jongeren naar het openbaar vervoer te leiden, vinden zijzelf het gebruik van randparkings. 86 procent van de jongeren zegt dat ze gebruik zouden maken van het openbaar vervoer als er parkings rond de stad zouden zijn waar ze hun wagen kwijt kunnen. Momenteel gebruiken ze het openbaar vervoer niet omdat er te weinig beschikbaar is en het nog te gemakkelijk is om de stad binnen te rijden met de auto.

Te veel afleiding

Eén op de twee jongeren heeft al meegemaakt dat een afgeleide chauffeur voor gevaar in het verkeer zorgt. Daarom vinden ze dat het gebruik van tablets, gsm’s, boeken en maquillage in de auto verboden moet worden.

Alcohol en drugs

Drugs en met de wagen rijden kan niet, vindt 94 procent van de jongeren. Over alcohol hebben ze een andere mening. 34 procent vindt dat het wel kan om te rijden met een glaasje op.

Liever meerijden met man

Vlaamse jongeren rijden liever mee met mannen dan met vrouwen. De voornaamste motivatie daarvoor is het verschil in rijstijl. Jongeren vinden dat mannen vlotter rijden en beter anticiperen, terwijl vrouwen dan weer hoffelijker zijn en zich meer aan de regels houden.

Bron: www.standaard.be, 30/09/2013

Eigen mening
Zelf heb ik af en toe ook schrik in het verkeer. Ik heb zelf nog maar pas mijn theoretisch rijexamen gehaald dus ik rij rond met een 'L'. Normaal zou je denken dat de andere chauffeurs wat rustiger rijden maar dat is helemaal niet het geval, waardoor je soms absoluut niet weet wat je moet doen.
De extra opleiding voor bij ongevallen zou ik zeker niet verplicht maken. Ik zou wel de mogelijkheid geven, maar ik vind niet dat dit een 'straf' moet worden.
Over het openbaar vervoer ben ik het niet echt eens. Ik vind dat er zeker verbetering nodig is. De bussen zijn altijd te laat of je moet drie keer overstappen. In mijn dorp rijdt er niet eens een bus.
Ik snap ook niet dat jongeren liever met mannen meerijden omdat ik vind dat vrouwen net een rustigere rijstijl hebben dan mannen. Mannelijke chauffeurs kunnen agressief zijn vind ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.